Samhandlingsreform. Rådmannens grønne visjon

Harald Sundby

FASTLEGER ... deiser på telefon. Selv om dette ble laget før fastlegereformen er dette fortsatt et godt grunnlag for forbedringsarbeid. Og minst ett av legesentrene som holder for.skriftskravet, brukte dette allerede på 90-tallet. Når eksempelvis en slik kartleg.ging viser at r 8 prosent av alle telefonene består av spørsmål om prøvesvar, vil en prosedyre at pasienten får beskjed bare hvis noe skal følges opp, redusere denne typen telefoner betydelig (3). Et annet ek.sempel viste at 20 prosent av telefonene gjelder timebestilling. Da bør i hvert fall alle kronikere med behov for faste kon.troll-intervall få med seg neste time ved avslutning av konsultasjonen, i stedet for at en ber de ringe om x antall måneder. Det finnes flere andre eksempler på gan.ske enkle tiltak som kan redusere antallet telefoner inn til legesenteret og derved gjøre tilgjengeligheten lettere. Flere av sentrene med lavest tilgjenge.lighet på telefon har tatt kontakt og ut.trykt overraskelse over så dårlige resul.tat, samt misnøye med dette. Noen har allerede iverksatt tiltak for å forbedre situasjonen. Videre oppfølging: Kommunen vil følge opp med å etterspørre tiltak hos de som ikke oppfylte kravene i dagens for.skrift. Dette gjøres ved at denne rappor.ten distribueres sammen med følgende spørsmål til de under 80 prosent: I. Hva mener legesenteret er forklarin.gene på eget resultat? Med dette bely.ses om det f.eks var fravær blant med.arbeidere denne uka, og om det har vært drevet systematisk arbeid på om.rådet' 2. Hvilke tiltak planlegges for å bedre tilgjengeligheten på telefon slik at denne fyller forskriftens krav på minst 80 prosent kontakt innen to minutter? REFERANSER I. Kartlegging av telefon tilgjengelighet ved fast.legekontor i Ålesund kommune september.oktober 2011. Samfunnsmedisinsk oppgave. Stud.med. Ingvill Isaksen og stud.med. Si.gurd Holen, NTNU. 2. Nordby Kjell. Telefontilgjengelighet i all.rnennpraksis. Legeforeningens skriftserie orn kvalitetssikring. 1994 3. Sandvik H, Hunskår S. Telefontilgjengelig.heten hos fastlegen. Tidsskr Nor Legeforen 2005; 125: 182-85 4. Fjermestad T. Hvordan måle tilgjengelighe.ten på telefon ' Utposten Nr. 5 1996 torgeirf@online.no Helg-nie@online.no Samhandlingsref orm En norsk kommune har tilpasset seg, og vedtok: At antall sykehusinnleggelser må 15 prosent ned. Når du målet kommer du i grønn kategori, fortsetter du som før blir du rød. Av slikt oppstår New Poetic Management. Svart på hvitt. Rådmannens grønne visjon I en halvstor kommune, litt nord for Enger Så man svart på prisen for sykehussenger Rådmannen rådspurt; pønske ut en god metode! Budsjettstyringsprinsippet ble: rød/grønn farge-syke-kode Kommunestyret enstemmig, «Supert forslag, jammen! La oss vedta dette : at fastlegene må ta seg sammen RØDmalt blir den som ikke følger normen I respekt for budsjettet vårt, og Samhand. lingsreformen» Grunnen da redet for en helvetesvisjon : Der dr. Gissel Snellen blir hovedperson I birolle 1 : Rådmann Filister, Tor I birolle 2: Rådmannens mor Rådmannens mor var gammel, men sprek De siste dager dog svimmel og blek Enkelt vurdert mer og mer skral Det endte med et innendørs fall Lege kontaktet samme kvelden Og hvem var på vakt? Dr. Snellen Han kom samtidig med syke mors sønn En rådmann som holdt sin kommune grønn Dr. Snellen var kjent for å kunne sitt fag Og hadde vært ute en vinterdag -Pulsen er svak, hun er ustabil Her må det skaffes en sykebil Da mørknet blikket til Rådmann Filister Han tok for seg Snellen, og ble ganske bister -Slik får vi slett ikke tall til å stemme . Jeg vedtar behandling av moren min hjemme Og Statistikken BLE grønn, og ikke rød Men neste morgen var fru Filister død Og straks hun slik trakk sitt siste sukk Begynte jakten på en syndebukk Dr. Gissel Snellen fikk seg en på trynet Filister meldte ham til Helsetilsynet Det føltes urimelig, baker for smed! Det måtte vel selv en Fylkeslege se? «Jeg fulgte bare streng ordre fra oven Rådmannen kalte det Kommunehelseloven» Snellens prosedyre ble dessverre ikke hørt For Filisters kommando var ikke journalført -Din praksis kan ikke regnes som forsvarlig Tvert i mot framstår du som slurvete og farlig Vi håper du ser hva som kan bli konsekven.sen At neste gang mister du legelisensen Dr. Snellen ble sykmeldt i mere enn et år Startet opp med piller, det er ofte slik det går Karrieren som kliniker lot han gladelig seile det virket mye tryggere å se de andre feile Han kom seg omsider over smellen Og skiftet navn fra Snellen til Fellen Gissel Fellen tok så det smarte steget Nå er han assisterende fylkeslege. Engang de syke og svakes beskytter endte han slik opp som en regelrytter Men hva med Filister, etter morens siste stønn? Gleder seg fortsatt over at kommunen er grønn! Til slutt et vink til vår Helseminister Du kan likne litt mye på Tor Filister Er du enig med oss i at koden virker gaP Så la oss sammen hindre at den gjøres nasjonal Eller kanskje er målet ditt å bli like grønn som Tor? Da sliter vi litt alle her, og mest av alt din mor. Harald Sundby © Løvetannlyrikk 2013 • • UTPOSTEN 5 • 2013

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf