Bokanmeldelse: Dialektisk ledelse - en fin appetittvekker.

Eivind Meland

Bokanmeldelse: Dialektisk ledelse - en fin appetittvekker. BOKANMELDELSE Dialektisk ledelse en Lise Hannevig og Marjorie Parker Dialog. En praktisk veileder. 1. utgave Flux Forlag, 2012 98 sider Hannevig og Parkers innføringsbok i dialo.gisk ledelse er en kortfattet tankevekker om hvordan ledelse er noe annet enn styring, og produktivitet noe mer enn antall produkter i en virksomhet. Boka bygger på filosofiske tra.disjoner formulert av David Bohm og fors.kning innen bedriftsledelse og «lærende orga.nisasjoner» fra Peter Senges og William Isaac ved Massachusettes Institute of Technology. Tenkningen og praksisen er samsvarende med de styrende prinsippene bak Milano.skolen innen familieterapi og den systemiske og narrative tradisjonen i medisin og helsefag. Løsninger og forsoning skapes av likever.dige deltagere i dialog. Dialog er noe annet fin appetittvekker enn debatt og åpne meningsbrytninger. Det er en metode som ikke skyr uenighet, men en metode som inviterer til en spørrende og nys.gjerrig interesse overfor uenighet. En slik spørrende interesse kan nemlig oppdage hvil.ke antagelser som ligger bak uenighet og skape enighet med utgangspunkt i nye anta.gelser om virkeligheten. Dette er en spontan og skapende prosess hvor flertallsavgjørelser og autoritær maktutøvelse ikke fører fram. Heller enn å tvinge fram gode svar på spørs.mål, inviteres deltagere til å formulere gode spørsmål som viser genuin interesse, drøfte slike spørsmål i åpenhet med plass for alle del.tagere, utsette vurderinger og heller utforske mulige antagelser bak egne og andres (sterke) memnger. Boken gir verdifulle råd om metoder for møteledelse, drøfter typer av spørsmål og pro.blemstillinger som har evne til å frigi energi, gir råd dersom prosessene stopper opp eller kjører seg fast i blindgater, og gir noen kon.krete råd om bruk av teknikker som for ek.sempel bruk av «talestav» og «verdenskafe». Boken gir noen referanser på forskningslitte.ratur som dokumenterer metoden, men dette er kanskje den svakeste del av teksten. Boken kan bidra til ny kunnskap og praksis for le.dere ved fastlegepraksiser, i det offentlige hel.searbeidet, ved universitetsavdelinger og an.dre utdanningsinstitusjoner. Metodene vil også være anvendelige i klinisk praksis i mø.ter med pasienter, familier og par som kom.mer til konsultasjon. Les den, prøv ut meto.dene, og se om ikke dette fører til en viss endring egen hverdag? Herved er boken an.befalt. Eivind Meland