Nasjonal forskerskole i allmennpraksis – en suksesshistorie

Siri Evju Janssen og Elin Olaug Rosvold

Nasjonal forskerskole i __, - allmennmedisin - en suksesshistorie li .I -, -r ---. . -...._ ' ..., , . . SIRI EVJU JANSSEN•Administrativkoordinator,NAFALM ·,.. .r . "' . ELIN OLAUG ROSVOLO•Professor,lederovNAFALM ..• 1 Etter knapt to års drift er det lov å kalle Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) en suksesshistorie. Skolen sikrer praksisnær -t J forskning og forskningsbasert praksis i allmennmedisin. Rekrutteringen av allmennmedisinske ph.d.matisk å utvikle og styrke ph.d-utdann.studenter til forskerskolen har vært god, og ingen i allmennmedisin i Norge. Ved å til.skolen har pr. i dag 36 studenter fra ulike by kurs med tydelig allmennmedisinsk fagområder (lege, sykepleie, antropologi, vinkling til ph.d-studentene, vil skolen bli farmasi, samfunnsfag) fordelt på to kull. De forsker på temaer som influensa i allmenn.praksis, medisinsk uforklarte plager og syk.dommer, svangerskaps-og barseldepresjon i en multietnisk befolkning, språk i legeer.klæringer, og livets slutt i sykehjem. En stor andel av studentene arbeider i klinisk prak.sis ved siden av sitt ph.d-studium. Et allmennmedisinsk løft Nasjonal forskerskole i allmennmedisin startet opp i 2013, etter å ha fått tildelt 23,8 millioner kroner fra Norges forskningsråd for en periode på åtte år. Forskerskolen er et allmennmedisinsk samarbeidspro.sjekt mellom universitetene i Oslo, Bergen, Trondheim og Tromsø, samt Uni Helse i Bergen. Universitetet i Oslo er vertsinstitu.sjon for skolen, og professor Elin Olaug Rosvold ved Avdeling for allmennmedisin er skolens leder. Med seg på laget har hun Siri Evju Janssen som administrativ koordi.nator i 50 prosent stilling. Professor Sabine Ruths ved Universitetet i Bergen er faglig koordinator i ro prosent stilling, og i tillegg er det 20 prosent administrative koordina.torer i Bergen (Elin Christine Gundersen) og Trondheim (May Karin Dyrendahl). Sty.ringsgruppen består av professor Jørund Straand, (UiO), professor Guri Rørtveit (UiB), Professor Johann August Sigurdsson (NTNU), professor Hasse Mellbye (UiT), professor Cecilia Bji:irkelund, Gi:ite borgs universitet og studentrepresentant Anja Brænd. Målene for skolen var klart definert i søknaden. Dette skulle bli et løft for all.mennmedisinsk forskning gjennom syste- it. UTPOSTEN 2 • 20151 et supplement til den allerede eksisterende ph.d-utdanningen ved de medisinske fa.kultetene. Gjennom å invitere utenland.ske forelesere til skolens kurs, og ved å leg.ge til rette for studieopphold i utlandet for både studenter og veiledere, skal man sti.mulere til økt internasjonalt samarbeid. Forskerskolen skal også bidra til et nasjo.nalt miljø for teori-og metodeutvikling innenfor faget. Videre ønsker man å frem.me både flerfaglighet og tverrfaglighet i primærmedisinsk forskning. Tiden fra tildeling til oppstart ble brukt til å få administrasjonen på plass, til å få godkjenning for de første kursene og til å ta opp skolens første studentkull. Skolens ph.d-kurs skal være et tillegg til de obliga.toriske kursene i universitetenes ph.d-pro.gram, og de skal kunne inngå i den frie de.len av studentenes ph.d-program. Alle kursene som tilbys, må derfor godkjennes på de respektive medisinske fakultetene. Dette kan være en tidkrevende prosess, men i løpet av sommeren 2013 ble pro.grammet for det første NAPALM-seminaret lagt. Det første kullet med NAPALM-stu.denter ble tatt opp, og alt var klart for Na.sjonal forskerskole i allmennmedisins of.fisielle åpning. I oktober 2013 gikk startsskuddet. 17 en.tusiastiske ph.d-studenter var sammen med skolens styringsgruppe samlet på Hardingasete i Hardanger til det første av Forskerskolens obligatoriske seminarer. For å markere skolens åpning ble denne første samlingen lagt i forkant av det årlige Allmennmedisinske universitetsmøtet, og NAFALMS første studentkull, tatt opp i 2013. Foran fra venstre: Reidun Sandvik, Nilam Shakeel, Johanna Laue, Ingvild Vik. Andre rekke fra venstre: Kristian Jansen, Anette Fosse, Åse Ruth Eggemoen, Frøydis Gullbrå, Anja Brænd, Odd Martin Vallersnes. Bakerste rekke frå venstre: Bjarne Austad, Kristian Simonsen, Hege Therese Bell, John-Tore Eid. Aase Aamland og Salwan Al-ani var ikke tilstede. en høytidelig åpning av skolen ble foretatt av leder av styringsgruppa, Jørund Straand. NAFALM-seminaret Skolens hovedaktivitet er NAPALM-semi.naret, som markerer starten på Forskersko.len for årets nye studentkull. Her samles alle studentene som er tatt opp på Forsker.skolen til egne kurs, fellesaktiviteter og evalueringer. Veilederne slutter seg til gruppen det siste døgnet. Det er også intro.duksjon til rekken av obligatoriske webse.minarer som går gjennom vinteren. Et av Forskerskolens mål er å skape et faglig nettverk for ph.d-studentene som sitter spredt omkring i landet med sine prosjek.ter, og en tredagers samling gir rom for både faglig og sosialt påfyll. Første NAPALM-seminar var i regi av Uni.versitetet i Bergen. I 2014 tok Universitetet i Oslo over stafettpinnen, og andre NAFALM.seminar fant sted i september 2014 på Sund.volden. Her var begge studentkullene og flere av veilederne med. Denne gangen ble det kjørt tre parallelle kurs. Forskerskolen var spesielt glade for å ha professor Stuart Spencer, redaktør i The Lancet, med på laget. NAFALMs styringsgruppe. Fra venstre: Hasse Melbye, Jørund Straand, Johann August Sigurdsson, Anja Brænd, Guri Rørtveit og Cecilie Bak frå venstre: Trygve Skonnord, Elin Høien Bergene, Christine Bjorkelund. Professor Gulla, Marianne Bollestad, Marthe-Lise Næss-Andresen, Tone Stuart Spencer, FOTO: SIRI JENSEN Seppola-Edvardsen, Lene Dalbak. Henrik Vogt var ikke redaktør i The Lancet, underviser på NAF ALM-seminaret 2or4 Han veiledet studentene om hvordan skrive gode abstracts og var også med på evaluerin.gen av studentenes postere. Det obligatoriske webkurset for andre.årsstudentene er «Den allmennmedisin.ske kanon», et kurs som har som mål å gjøre studentene kjent med sentral littera.tur for allmennmedisinske fag og fors.kning gjennom å lese og diskutere i grup.per. Gruppediskusjonene forgår via web.seminarene, og studentene forbereder seg til seminarene ved å lese artikler og se en introduksjonsvideo hvor erfarne allmenn.medisinske forskere kommenterer artikle.ne som er pensum. Webseminarer og postere Som en del av nettverksbyggingen har sko.len satset på bruk av web i undervisnin.gen, og dette har vist seg å være en effektiv møteplass for studenter og lærere. Studen.tene på forskerskolen er spredt ut over hele landet fra Alta i nord til Stavanger i sør. Mange er deltidsstudenter som også arbei.der i klinisk praksis. Dette gjør websemi.narer spesielt godt egnet for Forskersko.lens studenter. Den første vinteren gjennomfører stu.dentene webkurset «Presentere, publisere, disputere». Her lærer de å skrive abstracts og lage postere, og alt er basert på eget pro.sjekt. Som evaluering av kurset lager de en poster som så presenteres og evalueres i plenum på høstens seminar. I år ble en rek.ke av disse posterne også presentert på Pri.mærmedisinsk uke. Dette var en fin måte å vise frem forskningsprosjektene til sko.lens studenter, og vi håper at posterne fra Forskerskolen blir et fast innslag på PMU og Nidaroskongressen i årene fremover. Allmennmedisinsk forskningsfond (AMFF) har opprettet en pris for forskere på ph.d.nivå. Denne ble utdelt for første gang på PMU 2014 og gikk til NAFALM-student Heidi Fidjeland for poster-presentasjonen «General practitioners' experiences with and attitudes to cancer follow-up». Professor Sandra Eldridge fra Queen Mary University of London foreleste på kurset om randomiserte kontrollerte stu.dier i en allmennmedisinsk setting, som ble avholdt i Oslo i november. I 2015 holder skolen kurs om forskning på multimorbiditet i Trondheim og et sta.tistikk-kurs i Tromsø. Videre planlegges et kurs i forskning innen farmakoepidemio.logi i samarbeid med Nasjonal forskersko.le i farmasi. Utenlandsopphold og internasjonalt samarbeid Forskerskolen ønsker å stimulere ph.d-stu.dentene til større mobilitet internasjonalt. Studentene kan søke stipend for kortere opphold, og på sikt ønsker skolen å legge til rette for opphold utenlands også for vei.ledere. Kanskje kan studenter og veiledere reise sammen, og på denne måten bygge opp et internasjonalt faglig nettverk. Ph.d.kursene har også hatt deltakere fra våre skandinaviske naboland. Studenter fra den svenske forskerskolen i allmennmedisin har deltatt på kurs i regi av NAFALM, og for en av studentene førte dette til et utvidet opphold ved UiB. I 2014 var to av NAFALM-studentene på forskningsopphold utenlands, en ved Uni.versity of Melbourne i Australia og en ved Stanford i USA. Ytterligere en søknad om støtte til opphold ved University of Canter.bury, New Zealand, er innvilget. NAFALM har stor glede av det gode sam.arbeidet med Nationella forskarskolan i allmanmedicin i Sverige, og en represen.tant derfra, professor Cecilia Bjorkelund ved Goteborgs universitet, sitter i skolens styringsgruppe. Redaktør Richard Horton omtalte i en kommentar i The Lancet i sep. tilstede da bildet ble tatt. tember 2014 den svenske forskerskolens betydning for allmennmedisinsk fors.kning i Sverige. Her trekker han også frem den norske forskerskolen i allmennmedi.sin, som har hentet ideer og inspirasjon fra nettopp den svenske forskerskolen. NAFALM skal i samarbeid med Den na.tionella forskarskolan I allmennmedicin arrangere en workshop på Nordisk Kon.gress i allmennmedisin i Gøteborg i juni. Foran tidsplanen I søknaden til Norges Forskningsråd var det skissert at skolen skal tilby ph.d-kurs tilsvarende ro studiepoeng i løpet av de to første driftsårene. Ved utgangen av 2014 tilsvarer antall godkjente kurs 13.5 studie.poeng. Skolens kursportefølje er bygget opp av obligatoriske kurs som består av det årlige NAFALM-seminaret og en rekke med web-baserte kurs som går over alle tre år. I tillegg tilbys det egenutviklede ph.d.kurs som har en allmennmedisinsk vink.ling, og disse kursene er som regel praktisk rettet slik at studentene kan bruke egne ph.d-prosjekter i arbeidet med kursets pen.sum. Disse kursene er også åpne for veile.dere og studenter som ikke er opptatt på Forskerskolen i den grad det er plass. Skolen har til nå fått mange positive til.bakemeldinger fra studenter og veiledere, og vi har allerede opplevd at «jungeltele.grafen» har rekruttert studenter til skolen. Målet for skolen er at alle ph.d-studenter knyttet til de allmennmedisinske fagmiljø.ene deltar på forskerskolen, og foreløpig ligger vi godt an til at målet skal nås. Se også: http://www.med.uio.no/helsam/ forskning/doktorgrad-karriere/forskerskoler/ nafalm/ . S.E.JAN SSEN@)MEDISIN.UIO.N O . E.O.ROSVOLD@)MEDISIN.UIO.N O I UTPOSTEN Z • 2015 Mfl

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf