Bokanmeldelse: Endokronologi – en medisinsk lærebok

Mona Søndenå

BOKANMELDELSE I Oversiktlig og god lærebok i dermatolog og venerologi Klaus Ejner Andersen, Hans Bredsted Lomholt, Kristian Thestrup-Pedersen, Hans Christian Wulf Klinisk dermatologi og venerologi NORSKE FAGKONSULENTER: Harald Moi og Cato Mørk Gyldendal Norsk Forlag, 2013 270 sider / Bokmål ISBN: 978-82-05-42553-8 PR1s: 545 kroner Liten, nett og fargerik Kristian Løvås, Eystein Sverre Husebye Endokrinologi -en medisinsk lærebok Gyldendal Norsk Forlag, 2013 248 sider I. utgave Bokmål ISBN/EAN: 9788205449923 T eg reiser ofte med fly-i perioder hver uke. Når jeg har pløyet gjennom medbrakte saksdokumenter fra ulike sammenhenger, er det deilig å ha noe annet å lese på, for ek.sempel Morgenbladet eller Aftenposten. Da jeg var i Alta tidligere i høst, hadde jeg med it. UTPOSTEN 7 • 2013 Klinisk dermatologi og venerologi er en klassisk lærebok i hudsykdommer og ve.nerologi. Den danske utgaven av denne boka har vært brukt i mange år av norske medisinstudenter. Den er nå kommet i ny utgave fra dansk hold, og den er oversatt og bearbeidet for norske forhold. Boka er skre.vet av hudleger, og den skal dekke pensum i faget for studentene. Den norske utgaven er bearbeidet av Harald Moi og Cato Mørk. Boken er oversiktlig, de 270 sidene er delt opp i 22 kapitler. Den dekker generell om.tale av fagfeltet og relevant patofysiologi, behandlingsprinsipper, seksuelt overfør.bare sykdommer. Kapitlene er delt opp i ryd.dige underkapitler, det er mange faktabok.ser og en del tabeller og figurer. Det er gjennomgående mange fargebilder av god kvalitet, noe som er avgjørende for et visuelt fag som dermatologi. En ordliste på r 2 sider er tatt med, og den kan være til god hjelp i jungelen av ord og uttrykk i hudfaget. Et fyl.dig stikkordregister er også inkludert. Boken er kortfattet, lettlest og god. Forfat.terne beskriver behandlingsprinsipper og i en del tilfeller mer detaljerte behandlings. meg Endokrinologi -en medisinsk lærebok av Eystein Husebye og Kristian Løvås, begge spesialister i endokrinologi ved Haukeland Universitetssykehus. Det var da en under.lig bok å ha med på fly, kan du kanskje si, men med en pasientliste som består av mange kvinner i moden alder er endokri.nologi høyst aktuelt i min legehverdag -særlig thyreoidealidelser. Denne boken fristet å ta med i bagasjen, nettopp på grunn av temaet, men også fordi den både var liten -og derfor fikk plass i håndves.ken -og den var lett. Den hadde i tillegg et meget innbydende omslag i rosa og lilla; en hypofyse tegnet av professor i zoologi ved Universitetet i Bergen, Harald Kryvi. På vei fra Alta begynte jeg å bla i boken, og det ga mersmak, så jeg fortsatte lesingen hele veien til Tromsø og videre til Kirkenes. Kapitlene er pedagogisk lagt opp: alle ka.pitlene innledes med en kasuistikk. Deret.ter kommer bakgrunnsopplysninger, symp.tomer og tegn, diagnostikk, behandling og til slutt løsningen på kasuistikken. Det er kortfattede og instruktive oppsummerin.anbefalinger. Det er lagt vekt på de vanlig.ste hudsykdommene, for eksempel en fyl.dig omtale av eksem, spesielt atopisk eksem. Kapittelet om seksuelt overførbare sykdommer er nokså omfattende. Sjeldnere hudsykdommer er også nevnt, ofte med et bilde, men ellers mer summarisk. Boken virker oppdatert. For eksempel er anbefa.lingene omkring antibiotikabruk hovedsa.kelig i samsvar med de nye retningslinjene for antibiotikabruk i primærhelsetjenes.ten, men for eksempel for behandling av erytema migrans nevnes noe lavere dose.ring og kortere behandlingsvarighet enn i retningslinjene. Som i de fleste lærebøker gis det ikke litteraturreferanser, og det er heller ikke henvisning til supplerende les.ning i de enkelte kapitlene. Imidlertid med.følger en oversikt over nettsider med gode kliniske bilder, noe som kan være nyttig. Boken anbefales for medisinstudenter og for andre som ønsker en oversiktlig og god oppdatering på hudsykdommer og seksu.elt overførbare sykdommer. ANJABRÆND Lege og PhO stipendiat, Avdeling for allmennmedisin, HELSAM, UiO ger under hver hovedoverskrift. Spesielt interesserte kan fordype seg i endokrino.logiens historie og om endokrinologiske prinsipper i bokens første kapitler. Boken er i første rekke beregnet for me.disinstudenter, men det står på omslaget at den også vil være nyttig for allmennprakti.kere, sykehusleger i utdanningsstillinger og annet helsepersonell med spesiell inter.esse for endokrinologi. Alle kapitler har en hovedillustrasjon av Harald Kryvi. Han er en fantastisk illustratør, og jeg kjenner mange kolleger som har hans bilder hen.gende på veggen på sine kontor -meg in.kludert. For øvrig er det i de fleste kapitler bilder av ulike tilstander samt andre illus.trasjoner som er både lærerike og gode. Bokens kortfattede, men enkle oppbyg.ning gjør den velegnet også som oppslags.verk. T eg falt med andre ord både for stør.relsen, illustrasjonene og innholdet. Dette er en bok jeg kommer til å bruke i min praksis, og jeg anbefaler den også til andre fastleger. MONA SØNDENÅ