Bokanmeldelse: Almen medicin

AnneMarie Uhrenholt

BOKANMELDELSE Almel\.. Pedagogisk innføring i dansk allmennmedisin Bo Christensen, Ivar østergaard, John Sahl Andersen, Klaus Witt, Niels Damsbo, Torsten Lauritzen (red.) Almen medicin, 3. utgave Munksgaard forlag, 2012 376 sider Tittelen på boken er på den ene side litt mis.visende, idet det lett kan oppfattes som en fullstendig innføring i alt innen allmennme.disin. På den annen side er bokens innhold i tråd med tittelen; en beskrivelse av dansk all.mennmedisinsk teori og praksis, slik den ut.føres av de praktiserende leger i deres kliniske hverdag. Den arketypiske leseren er medisinstu.dent. Denne tredje utgivelsen har dybde nok til å fremstå som en god og oppdatert intro.duksjonsbok innen dansk allmennmedisin, men neppe for de som har bevandret faget gjennom mange år. Boken er høyst overkommelig i sin stør.relse med sine 376 sider i A5-format. Den fremstår delikat, og både tekst og figurer er lett lesbare. Boken er påkostet med godt papir og innbinding, mens fargene på tabeller og figurer fremstår som litt kjedelige og sam.menfallende. Den er skrevet på dansk av danske leger, og er tilpasset danske forhold. I alt 22 forfat.tere har bidratt, de fleste praktiserende leger. De er rekruttert fra hele landet, hovedsakelig fra de tre største byene; København, Århus og Odense. Seks av de 22 forfattere er professo.rer og syv er lektorer. Læreboken er således solid tuftet på allmennmedisinske forskning og erfaring. Boken begynner med en kort introduk.sjon. Deretter er den inndelt i 17 kapitler og bakerst er et stikkordregister. Fem av de 17 kapitlene omhandler faglige kliniske håndte.ringer av pasienter i en gjennomsnittlig dansk allmennpraksis og favner de hyppigst fore.kommende tilstander som diabetes, KOLS, hjerte-lunge-sykdommer, psykiatri, barne.sykdommer og gynekologi. Forfatterne hol.der det de lover når det gjelder å være kunn.skapsbasert og pedagogisk, idet hvert kapittel inneholder utallige «stopp og tenk»-bokser og faktarammer. I starten av hvert kapittel får man ved hjelp av noen spørsmål og et kort re.syme inntrykk av hva kapitlet inneholder. Et.ter hvert kapittel angir forfatteren forslag til supplerende lesning . De øvrige kapitlene beskriver elegant og presist de utallige og mange andre aspekter i allmennpraktikernes hverdag, blant annet samarbeidet i og utenfor praksis, etterutdan.nelsen, kvalitetsutvikling og forskning. Kon.sultasjonsprosessen, konsultasjonsformer og den diagnostiske prosessen -som ofte gir ho.debry -blir presentert på en pedagogisk og inspirerende måte. Summa summarum: Perspektivet er kli.nisk og gjenspeiler det virkelige liv og gjøren hos en allment praktiserende lege. Boken dekker både det teoretiske og det praktiske grunnlaget for legens oppgaver i det moderne helsevesen. De enkelte kapitlene er godt skre.vet, språket er homogent og man merker ikke at forskjellige forfattere har vært involvert. En rekke illustrasjoner, tabeller og figurer bi.drar til å formidle budskapet klart og over.skuelig. De fleste viktige temaer er belyst. Til tross for at boken tar utgangspunkt i dansk allmennpraksis, kan den fint anvendes i alle de nordiske og anglosaksiske land -hvis man ser bort fra kapittel 12 og 13 som omhandler henholdsvis spesialistutdanningen og organi.sasjon/drift av praksis (som naturligvis vil være forskjellig fra land til land). Og så endelig, i nest siste kapittel, finner redaksjonen av boken det naturlig at studen.tene lærer å bruke de samme redskaper som fastlegene i praksis. Derfor oppfordres man til å logge seg på nettet og bruke www. laege.haandbogen.dk. Forløsende å lese! En solid bok som denne gir -sammen med nettbaserte oppslagsverker -en glimrende innføring i den allmennmedisinske verdenen og kan anbefales for norske medisinstudenter, turnusleger og øvrig helsepersonell med in.teresse i klinisk legearbeid. Den bør absolutt være obligatorisk på alle legekontorer, hvor en turnuslege er i praksis. Annemarie Uhrenholt Bråset legesenter UTPOSTEN 3 • 2013

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf