Kvalitetsstafett: Kulturelle mønstre

Kvalitetsstafett: Kulturelle mønstre KVALITETSSTAFETT Flere legekontor er i gang med rutiner for kontinuerlig kvalitetsarbeid. Det er uvant og tidkrevende og vi trenger gode og kreative innspill. La oss derfor hjelpe hverandre gjennom en kvalitetsstafett 1 Vi utfordrer legekontor til å fortelle om noe de har gjort for å bedre eller opprettholde god kvalitet. Det kan være små endringer som har gitt stor gevinst, nye rutiner som oppleves positivt, brukerundersøkel.ser som er gjennomført eller erfaringer som gjør at legekontoret fungerer bedre som en enhet. Den som skriver -gjerne en medarbeider -får i oppgave å utfordre et annet legekontor til å fortelle sin kvalitetshistorie. Slik kan vi få innblikk og inspirasjon og dra nytte av hverandres erfaringer. Kulturelle mønstre Klosterhagen legesenter har siden etableringen for ti år siden, brukt mye energi på nedtegnelse av rutiner og prosedyrer. En gang i året stenger vi senteret fra fredag morgen til lørdag etter lunsj. Tiden brukes til kontorseminar hvor både medarbeidere og leger er med. Det gir god ro for samkjøring og diskusjon. I år var fokuset rettet mot oss og hveran.dre. Terje Pettersen som har 20 prosent stilling som pedagog i Dnlf , ledet oss i løpet av åtte timer gjennom følgende temaer: • Opplevelse/særtrekk ved egen arbeidskultur. • Rette psykososiale betingelser for 'det gode' arbeidsmiljø og for læring i daglig arbeid. • Feedback med fokus på personlig trivsel/ trygghet og på felles daglig arbeidsmiljø. • Strategiske analyser og planlegging mht bevaring og utvikling av kvalitet i arbeid og tjenester. Dagen løftet oss via humor og kreative meto.der inn i nye tankebaner rundt kontorfelles.skapet vårt. Vi plukket fire postkort hver som skulle symbolisere • hva vi likte ved jobben vår, • hva vi følte var vår styrke, • hvordan vi oppfattet arbeidsmiljøet vi har på senteret og • ett som ga oss assosiasjoner til det vi likte minst ved arbeidet. For hvert punkt gikk runden rundt bordet slik at alle fikk to minutter til presentasjon av sitt kort. I neste omgang fikk vi skrive i stikk.ord på ryggen til våre arbeidskollegaer • hva vi satt pris på ved dem og • i neste runde forslag til endring. I smågrupper dels inndelt etter profesjon og dels på tvers av disse, snakket vi oss frem Velkommen til de gode kvalitetshistoriene! til prioritering av temaer for videre arbeid. Vi har mye å snakke videre om utover våren! For oss var det nyttig å bruke ekstern veile. der. Terje Pettersen er en rutinert veileder som ikke tar mye plass, som styrer tid og tema med respekt for deltakernes behov og som sørger for at ingen presses på sine nærhetsso.ner. Vi hadde en flott og lærerik opplevelse som varmt anbefales! Vi gir stafettpinnen videre til Porsgrunn legesenter. VÅR NmsmE: Klosterhagen.no KURSLEDER: Terje Pettersen, Cand paed UiO. PEDAGOGISK KONSULENT: Den norske legeforening. sENIORRÅDGIVER: Statens arbeidsmiljøinstitutt.

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf