Bokanmeldelse: «Akutte hudsygdomme» - kort og konsist om akutte hudlidelser - Boken skrevet av Claus Zachariae og Robert Gniadecki, og anmeldt av Mona Sødnenå

Mona Sødnenå

Bokanmeldelse: «Akutte hudsygdomme» - kort og konsist om akutte hudlidelser - Boken skrevet av Claus Zachariae og Robert Gniadecki, og anmeldt av Mona Sødnenå BOKANMELDELSE ' •--.:-:•ltf - Kort og konsist om ·,,, ,, ! akutte hudlidelser --,./; ·• .._,:• -r • ·.i_·= ... ·' / - Claus Zachariae og Robert Gniadecki Akutte hudsygdomme 2. utgave Munksgaard forlag, 2071 224 sider Huden er et stort organ, og det er også et fan.tastisk organ som det er knyttet både myter og mystikk, gleder og sorger til. Huden kan gjenspeile sjelen og hvordan vi har det i livet.forhold som kommer til uttrykk i Vibeke Løkkebergs film «Hud» fra 1986. Når jeg som allmennpraktiker registrerer fenomener i huden jeg ikke helt forstår, blir jeg nysgjer.rig: Hvilken historie har huden å fortelle? 1 Kirkenes bar vi i en årrekke arrangert lyd-bilde-konsultasjoner, med allmennprak.tiker og pasient sammen i studio i Kirkenes og med hudspesialist i studio i Tromsø, ukentlige sendinger. Spesialisten i Tromsø kan se pasientens hudproblemer samt høre historien bak problemene. På de over 20 årene vi har drevet denne formen for konsultasjo.ner har flere av legene ved Kirkenes legesen. fått stor kompetanse innenfor spesialiteten Fiud, og vi er derfor relativt selvgående på om.rådet fordi kompetansen i stor grad fins på vårt eget kontor. Sett i lys av dette har min interesse for hud vært stor. Jeg bladde derfor i den danske boken «Akutte hudsygdomme» med stor in.teresse. Boken har et hendig format og er ment som et oppslagsverk for leger, og egner seg godt i allmennpraksis. Den er delt inn i korte kapitler som makuløse utslett, papuløse utslett, pustuløse utslett, eksemer, erythemer, vesikuløse utslett o.s.v. Avslutningsvis finner vi tabeller som omhandler akutte hudsyk.dommer hos barn og gravide, immunsuppri.merte og utenlandsreisende. Kapitlene er korte, teksten konsis og der er ledsagende bilder. Bildene er av noe variabel kvalitet, men stort sett er de gode. Omtalen av sykdommene er kort og bygget opp likt i hele boken; definisjon, målgruppe, klinikk, diffe.rensialdiagnoser, undersøkelse, behandling og videre henvisning. I tillegg avsluttes de fleste omtalene av et kort «tenk på» -altså noe du må huske på når det gjelder den aktu.elle tilstanden. Språket er dansk. Behandlin.gen er stort sett i overensstemmelse med norske forhold, med unntak av noen få medi.kamenttyper. Kort oppsummert er dette et greit opp.slagsverk som jeg allerede har hatt glede av ved flere anledninger og det er et godt sup.plement til andre lærebøker og hudatlas som ofte er store og uoversiktlige. Bokens styrke er en kort og konsis form samt logisk oppbyg.ningen som tar utgangspunkt i hudlidelsens utseende; har pasienten på kontoret et papu.løst utslett som du ikke vet hva er slår du opp i kapittelet som omhandler papuløse utslett og finner så raskt frem til sannsynlig diagno.se, differensialdiagnose, behandling etc. Boken anbefales. Lykke til. Mona Søndenå Det som er s.ennende og viktig for deg og viktig for Utposten! UTPOSTEN 5 • 2011