Les, se og lytt - «Jeg er Malala» - en historie om mot

Nina Guttormsdatter Helberg Aurebekk

Les, se og lytt - "Jeg er Malala" - en historie om mot . NINA GUTTORMSDATTER HELBERG AUREBEKK »> Fastlege, skarven legesenter, Hammerfest I høst har jeg endelig funnet tiden til å lese boken T eg er Malala skrevet av Malala selv, «Slutten» av historien er viden kjent. Jenta som Taliban oppfattet som en så stor trussel at de skjøt henne. Skuddene var ikke dødelige, og hun ble transportert til England hvor hun fikk behandling. Hun har fortsatt sin kamp for jenters rett til ut.danning derfra, Taliban har tatt på seg skyl.den, men forsvarte seg med at det var det at hun så sekualisert og for amerikavennlig ut som gjorde at hun måtte tas av dage, de ønsket ikke å ramme hennes kamp for utdanning, Etter at hun kom seg har man ikke kun.net la være å bli imponert over den roen hun har talt med både i FN som 16-åring og da hun senere fikk Nobels fredspris, Dette gjorde at jeg lenge har hatt lyst til å lese boken om henne: [eg er Malala. Boken er velskrevet. Det er en subjektiv, men ærlig fremstilling. Hun gir en god inn.sikt i deres måte å tenke på og forklarer det kulturelle bakteppet i hennes elskede Swat-region i Pakistan. Hun forteller hvil.ken ulykke det i utgangspunktet er å få en jente, i alle fall som førstefødt, men hvor.dan faren fra fødselen av var fast bestemt på å ikke gjemme henne bort. Hun forkla.rer hvordan en rekke hendelser gjorde at Taliban kom til makten i regionen. «Tilfel.dige» drap på mennesker som er mot Tali.ban og sprenging av skoler blir hverdagen. Kvinner som danset måtte bøte med livet. Fremstillingen blir en forklaring på hvor.for skuddene kunne bli avfyrt. Mens jeg leser slår det meg hvor lite opp.lyst jeg har vært om denne delen av histo.rien. Hvor lite jeg har gjort for å prøve å bli opplyst. Hun forklarer hvordan sterke is.lamske krefter har vært gode til å utnytte fortvilelsen som har blitt utløst blant folk først av jordskjelv og senere av en ødeleg.gende flom. Det er motet som imponerer -ikke bare hennes mot, men også hennes families Hil UTPOSTEN 8 • 20151 LES, SE OG LYTT}:{ TEMA mot til hele tiden å jobbe for verdier som vi i dag tar for gitt som frihet, ytringsfrihet og utdanning. Hun er også klar på at hun ikke hadde vært den hun er i dag uten en støt.tende familie som hele tiden har prioritert hennes rett til utdanning og ønsket at hun skulle vokse opp i et fritt Pakistan, hvor jenter også skal ha rettigheter. Malala skriver om flere skoler som blir sprengt i lufta, mange av disse fordi de un.derviser jenter. Hun skriver om hvordan Taliban nektet jenter å gå på skolen uten at det ble altfor store protester. Å sprenge sko.ler i lufta er like absurd som å skyte på am-bulanser og sykehus. Tankene går tilbake til de som brenner bøker. Etter å ha lest boken er det mange tanker som går gjennom hodet. Først og fremst med hvilken selvfølge jeg selv har gått på skolen og tatt høyere utdanning. En annen ting jeg tenker på er hvor lett det er å lukke øynene for det som foregår langt unna. Jeg leser på ingen måte boken som et feminis.tisk manifest, men som en påminnelse om at det er utdanning som utvikler verden. Har boken noen relevans i dag? Da Eileen Torp ble skytterdronning i år var det van.skelig å ikke bli berørt av glede. Det var helt klart at det var en barndomsdrøm som ble oppfylt. Da jeg var riktig liten kunne jenter drømme om å bli skytterprinsesse, skytterdronning var ingen tittel på den ti.den. Min far var med på det skyttertinget som gjorde om lovverket slik at også jenter kunne vinne landsskytterstevnet, og den nye gjeve tittelen ble skytterdronning. Skulle bare mangle vil mange si, men bak enhver lovendring står det sterke menn og kvinner. . NINA.HELBERG@)GMAIL.COM UTPOSTEN 8 • 2015 •fl

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf