TIPS TIL PRAKSIS: «PasOpp fastlege» – nytt verktøy for å måle pasienterfaringer

TIPS TIL PRAKSIS 'Pasoµµ fastlege' -nytt verktøy for å måte pasienterfaringer Kunnskapssenteret har utviklet et spørreskjema og et registrerings. verktøy for å måle pasienters erfaringer med fastleger. Nyvinnin. gen skal hjelpe legene i kvalitets. sikring av arbeidet ved fastlege. kontorene. Prosjektet var bestilt av Allmennmedi.sinsk forskningsenhet ved Uni Research i Bergen (AFE). -Pasientenes erfaringer er viktige, og vi håper at det nye instrumentet vil hjelpe le.gekontorene til å måle pasientenes erfarin.ger som grunnlag for forbedring, sier fors.kningsleder Guri Rørtveit ved AFE. Pakketilbud Prosjektet har utviklet en pakke som be.står av et spørreskjema og et registrerings.verktøy. Dessuten er det laget en sjekkliste for gjennomføring av lokale undersøkel.ser. I spørreskjemaet er det lagt vekt på te.maer som er viktige for pasientene og i norsk helsepolitikk. Det omfatter blant an.net spørsmål om tilgjengelighet, vurdering av fastlegens faglige og relasjonelle kom.petanse, vurdering av øvrig personell og hvorvidt fastlegen samarbeider med andre og koordinerer pasientens samlede helse.tjenestetilbud på en god måte. Ifølge undersøkelser gjort av Common.wealth Fund er det få fastleger i Norge som regelmessig måler og følger opp kvalitet og pasienterfaringer. -Vi håper at verktøyet kan komme til nytte for fastleger i Norge, sier prosjektle.der Olaf Holmboe i Kunnskapssenteret. Det finnes andre skjemaer som kan be.nyttes til å måle pasienters erfaringer med fastleger. Blant annet er Europep et instru.ment som er benyttet en del internasjo.nalt. Dette har imidlertid blitt utsatt for en del metodologisk kritikk. Dessuten man.gler det viktige aspekter som samhandling og pasientsikkerhet. -Skjemaet vi har utviklet synes å imøte.komme noe av denne kritikken og vil kun.ne gi mer nyanserte resultater tilbake til legene, sier Holmboe. asientets roetodefot ut,Jil litl\', a:ecl fastlel',et erfa1in'f,et For å lette analysearbeidet har Kunn.skapssenteret laget et verktøy som auto.matisk genererer resultater både som ta.beller og grafer. -I en rapport som beskriver utviklingen av metoden gir vi også råd om gjennomfø.ring av lokale undersøkelser, sier Holmboe. Tre delmål Prosjektet hadde tre delmål: • Utvikle et standardisert generisk spørre.skjema • Teste et datainnsamlingsopplegg som kan benyttes i nasjonale undersøkelser og gi anbefalinger til gjennomføring av lokale undersøkelser • Utvikle og teste et enkelt opplegg for re.gistrering og analyse av data om bruke.rerfaringer til bruk i lokale undersøkel.ser Under arbeidet fulgte man Kunnskapssen.terets standardprosedyrer for utvikling av spørreskjemaer. Dette innebar blant annet å gå gjennom relevant litteratur, samarbei.de med en referansegruppe og intervjuer med pasienter. -Litteraturen ga god oversikt over hvil.ke temaer som er viktige i en slik undersø.kelse, og referansegruppen hadde mange konstruktive innspill til hvordan dette burde utformes i et spørreskjema og hvor- lk,e i Jet 1ele tal litPn d I q ien ld Sto q ld ,,æ '0 d vet kKe ..J ..J ..J ..J LJ, 1, ." vet'" L [ l Kunnskapssenteret har utarbeidet spørreskjema for å måle pasienteres eifaringer med fastleger. Resultatene er nedfelt i rapporten «Utvikling av metode for måling av pasienters eifaringer med fastleger. dan slike undersøkelser kunne gjennomfø.res, sier Holmboe. Referansegruppen besto av representan.ter fra det allmennmedisinske fag-og fors.kningsmiljøet, pasientforeninger, Nasjo.nalt kompetansesenter for legevaktmedi.sin, Helsedirektoratet og Helse Vest RHF. Testet på pasienter Et utkast til spørreskjema ble testet på en gruppe pasienter før det ble gjennomført en postal pilotundersøkelse med r 50 pasi.enter fra hver av fem tilfeldig valgte fast.leger. Pilotundersøkelsen medførte at spørreskjemaet ble endret før det ble gjen.nomført en større undersøkelse med et landsrepresentativt utvalg med nær 5000 pasienter. Resultatene ble analysert, måleinstru.mentets reliabilitet og validitet testet og datainnsamlingsopplegget vurdert. Denne undersøkelsen ga ikke grunnlag for ytterli.gere endringer av verktøyet. Detaljer i utvi.klingsarbeidet er nedfelt i rapporten. REFERANSE Holmboe 0, Danielsen K, Iversen HH. Utvikling av metode for måling av pasienters erfaringer med fastleger. PasOpp-rapport Nr. 1-2015. Oslo: Nasjo.nalt kunnskapssenter for helsetjenesten, 2015. NASJONALT KUNNSKAPSSENTER FOR HELSETJENESTEN I UTPOSTEN 4 • 2015 Mfl

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf