BOKANMELDELSE: Oppstartsbok i allmennpraksis

Johanne Westin og Ole Kristian Losvik

BOKANMELDELSE I Oppstartbok i allmennpraksis ALIS-utvalget, mai 2014 Denne starthjelpen for ferske allmenn.praktikere er en håndbok for både de aller ferskeste i faget allmennmedisin, men også de som er i spesialisering. For de av oss som er ferdige spesialister var veien fram kron.glete og uoversiktlig, i stor grad basert på tilfeldige muntlige råd fra kolleger og mye leting etter informasjon i den store inter.nettjungelen. Denne håndboken letter hele prosessen i stor grad, og gir en fin og trinnvis oversikt over praktisk håndtering av skjemaer, avtaler og næringsdrift, innfø.ring i spesialistregler, krav til veiledning og ikke minst inneholder den et eget kapit.tel om «Hvordan får et godt liv i allmenn.praksis». Det er en styrke at boka er skrevet av fer.ske allmennleger for ferske allmennleger. Det har vært med på å gjøre den bruker.vennlig og oversiktlig. Den er inndelt etter temaer og kan fint brukes som en grunn.bok fra starten, men også en bok å ta fram under spesialistløpet. Den egner seg både for fastlønnede allmennleger og for leger i privat praksis. Boka åpner med å presentere de viktigste nettsider/linker der man finner alt man trenger innen skjemaer, kurs og avtaleverk, det er en styrke at alle nettadresser er opp.gitt i teksten. Man har til og med poengtert i hvilken rekkefølge de ulike søknader/skje.ma må fylles ut, så her blir man kyndig vei.ledet. For den yngste av anmelderne -som nylig startet i allmennpraksis -har den vært til uvurderlig hjelp når alt av skjema og avtaler skulle spores opp. Det er også en del tips om fallgruver man bør unngå. I neste kapittel tar man for seg ulike as.pekter ved å overta ny hjemmel, her gis det gode råd på veien og helt sikkert mange man ikke lett ville ha fått kjennskap til som førstegangsetablere. Det gis både praktiske råd og en del etiske refleksjoner om hvordan man kan drive en praksis godt over tid. Det poengteres at praksiser drives ulikt og man finner sjelden en fasit da leger jobber på ulike måter. Rådene er uansett fine å ha med seg. Boka avsluttes med regelverket for å bli spesialist i allmennmedisin, de er praktisk å ha og hører naturlig nok hjemme i en slik bok. Boka er nyttig og etterlengtet, vi ser tyde.lig at den vil lette spesialiseringsløpet for kommende allmennleger. Den yngste av anmelderne har allerede brukt den flittig, og synes den er gull verdt i oppstarten av privat praksis, også fordi den reduserer fa. li:• UTPOSTEN 6 • 20141 ren for at man havner i fallgruver. Sann.vennlig og nyttig oppstartbok som vil lette synligvis vil også både SAK og HELFO sette hverdagen for alle ALIS'er i framtiden. stor pris på at denne boken har kommet. JOHANNA WESTIN spesialist i allmennmedisin, Røros legesenter Kort oppsummert er dette en svært bruker-OLE KRISTIAN LOSVIK Fastlegevikar, Greverud legesenter