Bokanmeldelse: Hjertebank og hjerteklapp - Kunnskap og råd ved arytmier

Karen Køltzow og Liv Hopern

Bokanmeldelser: Hjertebank og hjerteklapp - Kunnskap og råd ved arytmier BOKANMELDELSE køLTZOW HOPEN ..,_ Fra hjerte til hjerte Karen Køltzow og Liv Hopen Hjertebank og hjerteklapp Kunnskap og råd ved arytmier JAS forlag 128 s , heftet Etter snart 30 år som allmennlege har jeg ikke lenger så mange unge kvinner og små barn på min liste. Nå er det de middelaldrende kvin.nene og tenåringene som dominerer. Det ser ut som om listen eldes med meg -sannsynlig.vis et vanlig fenomen. Denne endringen er ikke et rent aldersfenomen, men gjenspeiler at sykdommene og plagene pasientene kom.mer med også endrer seg. Det er ikke lenger prevensjon og svangerskapskontroller som dominerer, men menopausale plager, hyper.tensjon, og ikke minst hjerteproblemer i ulike varianter -hjertebank, brystsmerter og lig.nende. Jeg ble derfor både glad og nysgjerrig da det nylig dukket en bok opp i posten med den kanskje litt kjedelige tittelen «hjertebank og hjerteklapp». Omslaget var imidlertid så far.gerikt og delikat at jeg kastet meg over boken. Noe for meg og mine pasienter? Det viste seg å være en lettlest bok. Hygge.lig illustrert av den ene forfatteren som også er billedkunstner. Bokens lay out var meget tiltalende på alle vis, både med hensyn til bok.stavstørrelse, inndeling i kapitler og der var god oversikt. Tegningene og diktene som blandet seg med teksten på enkelte steder fris.ket også opp. Jo da, det var en god bok å lese. Boken er skrevet av Karin Køltzow og Liv Hopen. De har begge solid bakgrunn som formidlere. Karin Køltzow er billedkunstner, essayist, pedagog og tidligere forsker, mens Liv Hopen er ergoterapeut og faglitterær for.fatter med ledererfaring innen læring og mestring i helsesektoren. Begge har personli.ge erfaringer med urolig hjerte, og de utfyller hverandre derfor på flere måter. Boken gir en grei og kortfattet gjennom.gang av hjertets anatomi og fysiologi. Den elektriske driften av hjertet er viet relativt stor oppmerksomhet. Videre beskrives ulike urolige hjerterytmer og behandlingen av dis.se. Relativt stor plass er viet forholdet mellom pasient og behandler. Bokens siste kapittel gir råd og knep for å mestre hverdagen; positive.tanker-knepet, veien-til-aksept-knepet, an.dres erfaringer og likemannsknepet, trim-og.pust-knepet, eget gå-knep for ekstrasyst kostholdsråd og pilledoserings-knep. Selv om boken er skrevet for mennesker med urolig hjerterytme, deres slekt og venner, er det også noe å hen te her for helsepersonell. Det er modig å skrive en slik bok. Temaet er vanskelig å gjøre lettfattelig, men det har for.fatterne klart på en glimrende måte. Det kan godt hende en kardiolog vil rynke på nesen av både terminologi og innhold, selv om begge forfattere også har hatt dialog med spesialister under arbeidet med boken. Som allmenn.praktiker synes jeg imidlertid boken er både sjarmerende, lærerik og interessant. Jeg har allerede anbefalt den til et par av mine pasien.ter med urolig hjerte. Mona Søndenå Det som er Og) vikti for deg og viktig for Utposten! UTPOSTEN 3 • 2011