Allmennmedisinske utfordringer: Norovirusutbrudd ved Clarion Hotell Oslo Airport – hva har vi lært?

Allmennmedisinske utfordringer: Norovirusutbrudd ved Clarion Hotell Oslo Airport – hva har vi lært?  Utposten publiserer for tiden en artikkel.serie under denne fellesbetegnelsen. Vi ønsker å sette lys på felter av allmenn.medisinen som kan virke vanskelige, uklare og diffuse, og som man kanskje ikke lærte så mye om på doktorskolen, men som vi stadig konfronteres med i vår arbeidshverdag. Redaksjonen ønsker også innspi/1 fra leserne. Norovirusutbrudd ved Clarion Hotell Oslo Airport -hva har vi lært? AV UNNI BERIT SCHJER VHEIM 28. september 2008: et infeksiøst utbrudd ved Clarion-hotellet på Gardermoen fører til at 70 gjester blir akutt syke med oppkast og diare. 31 legges inn i sykehus. De to neste dagene blir ca. 200 personer rammet av sykdom. Hotellet stenges i drøye to døgn. I mellomtiden blir norovirus påvist som agens. Det viser seg at smittespredningen skyldes for dårlige rutiner knyttet til kjøkken-og håndhygiene samt svikt i rutinene for sykefravær. Denne artikkelen oppsummerer det som skjedde og hvilke smitteverntiltak som ble iverksatt. Natt til denne septembersøndagen fikk legevakten på Jess.heim i Akershus beskjed om at mange gjester ved Clarion.hotellet på Gardermoen var akutt syke med oppkast og diare. Lege og sykepleier rykket ut. Mange av de syke var personer med diabetes, ettersom Norges Diabetesforbund var samlet til 60-årsjubileum på hotellet. Vel 30 av dem som var syke og i tillegg hadde diabetes, ble innlagt ved åtte for.skjellige sykehus. Unni Berit Schjervheim kommuneoverlege i Ullensaker og Gjerdrum. Cand.med. 1985, bakgrunn fra allmennmed.isin, arbeidsmedisin og samfunnsmedisin. Interesse for psykiatri og har bistilling som «livsstyrketrener». Selv var jeg på sopptur -«langt av gårde» og uten mobil.dekning-den søndagen, uvitende om at det hadde vært en hektisk natt ved Clarion-hotellet. Min mann mottok telefo.ner fra bl.a. NTB, som ville snakke med kommuneover.legen i Ullensaker. Det hastet! Tilbake fra turen og med tilgang til mobilen igjen, så jeg at det i elleve-tiden hadde begynt å tikke inn meldinger på mobilen :_ fra bl.a. lege.vakten, Mattilsynet og pressen. Jeg orienterte meg raskt, ringte Mattilsynet, legevakta, helsesjefen i kommunen, direktøren ved hotellet, og til slutt pressen. Jeg kontaktet også vakthavende lege ved Akershus Universitetssykehus, vår samarbeidspartner i annenlinjetjenesten ved smitte.utbrudd, for å høre om pasientenes helsetilstand og forsikre meg om at alle nødvendige prøver var tatt. Mattilsynet reiste ut til hotellet og gikk gjennom alle rutiner knyttet til mathygiene. Man satte i gang undersøkelser for å avdekke smitte via næringsmidler, og sikret seg en mengde matprøver til analyse. Hotellet fikk råd om diverse hygie.netiltak for å stoppe smittespredning via mat og drikke. UTPOSTEN NR .2 • 2009 ALLMENNMEDISINSKE UTFORDRINGER a ILLUSTRASJONSFOTO: KRISTIN RUTLE Mandag 29. september Mattilsynet, folkehelseinstituttet og kommuneoverlegen innleder et samarbeid om å finne svaret på hva som skjedd den natten, og hva som var årsaken. Det er viktig å identifi.sere smittekilden, stoppe utbruddet og iverksette forebyg.gende tiltak. Folkehelseinstituttet tar jobben med å gjennomføre en epi.demiologisk undersøkelse blant gjestene ved hotellet. Det blir gjort en kohortundersøkelse, der gjestene svarer på spørreskjema elektronisk. Mattilsynet gjennomfører flere inspeksjoner ved hotellet, og tar prøver av en hel del matretter som var servert. De foretar også intervjuer av hotellansatte, spesielt ansatte på kjøkken og i restauranten. Kommuneoverlegen får ansvar for å ta kontakt med syke.husene, for å sikre svar på prøver som er tatt av innlagte pasienter. Det blir en heller nedslående ringerunde, da svært få har tatt særlig mange prøver. Selv de sykehusene som har gode rutiner på dette, og er overbevist om at «alt er tatt», må senere melde tilbake for å si: «Dessverre, vi hadde ikke tatt virusprøver» eller «Vi sjekket ikke på bakterier». For å hindre videre smittespredning, anbefaler både Mat.tilsynet og kommuneoverlegen at hotellet stenges. Flere av de ansatte er nå blitt syke, og til sammen nærmer vi oss et par hundre sykdomstilfeller. Hotellet tar rådet til følge, og det blir sendt ut pressemelding. I den forbindelse øker tryk.ket fra pressen og vi blir bl.a. intervjuet av nyhetsredaksjo.nen i NRK. For meg er det viktig å ha alle muligheter åpne, og jeg formidler at det her kan handle om en infeksjon som er spredt på ulike måter, for eksempel pga. dårlige rutiner med hensyn til hygiene og håndvask. Tirsdag 30. september Vi fortsetter arbeidet rundt smitteoppsporing, og har gjen.sidig kontakt for å følge med på utviklingen av smittesitua.sjonen. Det er nå få nye tilfeller av syke. Pressen gjentar sitt spørsmål: «Når får vi svar på hva dette handler om?» Det kommer mange henvendelser fra pressen, og jeg har også kontakt med Norges Diabetesforbund. Onsdag I. oktober På formiddagen får vi telefonisk svar om at tre pasient.prøver er positive på norovirus, genotype GII4. Jeg blir litt «oppstemt» -det var slik jeg trodde det var! Jeg ringer raskt til hotellet for å informere. De vil sende ut en presse- UTPOSTE NR.2 • 2009 ALLMENNMEDISINSKE UTFORDRINGER il melding. Pressen «står på hæla mine», og det blir en ringe. runde for å gi «endelig svar». Samtidig gjør jeg en avtale med hotellet om å ha en gjennomgang med alt personalet rundt hendelsen. Vi blir enige om at dette er nødvendig før hotellet åpner igjen. Torsdag 2. oktober Kommuneoverlegen og Mattilsynet har gjennomgang med personalet på hotellet om morgenen, før hotellet åpner igjen. Vi går gjennom hendelsesforløpet, gir faglig infor.masjon om norovirus og smittemåte. Vi snakker om fore.byggende tiltak, god kjøkkenhygiene, gode rutiner for håndhygiene, og rutiner vedrørende sykefravær hos ansatte. Vi understreker at dette ikke i utgangspunktet har vært en «matforgifting», men at smitten er blitt overført gjennom mat, via personalet på kjøkkenet og i restauranten, som har vært på jobb syke, og/eller ikke har gjennomført gode nok hygienetiltak. Her har det også vært smitte via kontakt og dråpesmitte. De påfølgende dagene Kohortundersøkelsen blir gjennomført i perioden r.-7. oktober, med svarprosent på 90. Undersøkelsen peker ikke ut en spesiell matrett eller matkilde som smittekilde, men en kartlegging av når gjestene ble syke og hvilke måltider de hadde inntatt, tyder på at de ble smittet i forbindelse med måltidene fredag ettermiddag og kveld. Intervjuer av personalet avdekker at flere personer har vært på jobb med diare og oppkast i dagene før og samme helg som utbruddet. Flere hadde også kommet raskt tilbake til jobb etter at de ble symptomfrie. Dette passet med personer ( ' som hadde tilberedt og servert maten som ble spist på fredag. Konklusjon Utbruddet av gastroenteritt blant gjestene på Clarion Hotell Oslo Airport skyldtes norovirus som ble spredt via personalet som hadde vært syke på jobb, og som hadde overført smitten via mat -i sammenheng med for dårlig hygiene og mangelfulle rutiner. I tillegg hadde viruset spredt seg via dråpe-og kontaktsmitte blant gjestene. Kommuneoverlegens overveielser: 1. Vi fikk til et godt samarbeid mellom Mattilsynet, Folke.helseinstituttet, kommunehelsetjenesten. 2. Vi taklet pressen bra. Jeg er personlig godt fornøyd med å ha gitt generelle råd vedrørende hygiene, og å ha vært tydelig og konkret i svarene mine. Jeg mener også at det er viktig å være imøtekommende, gjerne i forkant, og være kort og konsis i ens uttalelser. Befolkningen trenger god, enkel og tydelig helseinformasjon. 3. Vi fikk til et godt samarbeid med hotellet, som var sam.arbeidsvillig og fulgte våre råd, selv om de fikk mange utfordringer. De har i ettertid fulgt godt opp sine forbe.dringspunkter med hensyn til ulike rutiner. 4. Angående melderutiner fungerte dette bra, bortsett fra at jeg hadde ønsket å få melding den natten det hele startet. Kommuneoverlegen (evt. smittevernlegen) skal alltid ha melding om en nyoppstått smittesituasjon. Det kan fort glippe med å gi kommuneoverlegen beskjed, når en står midt oppe i en akutt situasjon. Vi har i ettertid gått gjennom og forbedret våre melderutiner. Vi har også inngått gjensidige avtaler med Mattilsynet rundt felles saker, et arbeid som var igangsatt før denne hendelsen. Det er ubehagelig å få første melding fra pressen -noe som ikke er uvanlig, men ofte realiteten i dagens medie.samfunn, og noe vi må forholde oss til. GODE RUTINER ER VIKTIG STYRINGSSYSTEMETS PRINSIPPER 1.FORTELL HVA DU SKAL GJØRE 2.GJØR DET DU SA DU SKULLE GJØRE 3.SE ETTER AT DU HAR GJORT DET DU SA DU SKULLE GJØRE 4.STYRINGSSLØYFEN ER IKKE AVSLU TTT FØR PAPIRARBEIDET ER GJORT ci ' OG GOD ANDHYGJENE ER GJENNOMFØRT! FIGUR: UNNl·BERIT SCHJERVHEIM UTPOSTEN NR.2 • 2009 ALLMENNMEDISINSKE UTFORDRINGER m 5. Angående smitteoppsporing har vi flere forbedringsom.råder. Det er viktig at både fastleger og sykehus tar alle aktuelle prøver med tanke på smitteoppsporing når vi har å gjøre med denne type infeksjonssykdom. Det er sjelden nødvendig for behandling og oppfølging av den enkelte pasient, men høyst nødvendig for oppklaringen av en slik smittesituasjon. Her har vi et godt eksempel på hva som skiller allmennmedisin fra samfunnsmedisin. 6. Generell helseinformasjon til befolkningen er viktig. Smittevern bør settes på dagsorden oftere, og vi som kommunehelsetjeneste -både fastleger og kommune.overleger -kan med fordel samarbeide om felles rutiner og informasjon. I Ullensaker og Gjerdrum planlegger vi «helsedager» med blant annet smittevern som tema. Evt. spørsmål og kommentarer kan rettes til: Unni.Berit.Schjervheim@ullensaker.kommune.no Velkommen til kurs: Norovirus tilhører familien Caliciviridae, og har tidli.gere vært kjent under navn som Norwalk virus og calicivi.rus -og selve sykdommen under navnet «winter vomiting disease». Sykdommen opptrer vanligvis som utbrudd, ofte på steder hvor folk er i nær kontakt med hverandre -som helseinstitusjoner, barnehager, cruiseskip, militær. forlegninger og hoteller. Norovirus er svært smittsomt og kun 10-100 virusparti.kler er tilstrekkelig til å forårsake sykdom. Det smitter pri.mært gjennom fekal-oral smitte, ved direkte person-til.person-smitte eller via fekalt forurensede matvarer eller vann. Det smitter og fra person til person ved nærdråpe.smitte ved oppkast hvor det dannes aerosoler. Viruset kan overleve i lang tid på overflater som for eksempel dør.håndtak. De syke er mest smittsomme mens de har oppkast og diare, men er også smittsomme i en kort periode før symptomstart og et par dager etter tilfrisking. Inkuba. sjonstiden er 12-48 timer. VERDIGHETSKONFERANSEN på Solstrand Hotel & Bad utenfor Bergen TIDSPUNKT: 05.06.2009 til 07 06 2009 LÆRINGSMÅL: Øke kunnskap, engasjement og refleksjon i arbeidet for syke gamle, en svak og sårbar gruppe i vårt samfunn. INNHOLD: Hva mener vi med verdighet, i vårt dag.lige liv, som hjelpere og i våre institusjoner7 Hva er god pleie, behandling og omsorg ved livets slutt. Dette er nøkkelspørsmål under konferansen og vi arbeider med dette gjennom tverrfaglige innlegg og samtaler. MÅLGRUPPE: Leger, sykepleiere, ledere i helsetje.nesten, alle interesserte KURSARRANGØR: Forum Sykehjemsmedisin i samar.beid med Verdighetsenteret på Bergen Røde Kors Sykehjem. KURSKOMITE Styret i Forum Sykehjemsmedisin og ansatte i Verdighetsenteret GODKJENNINGER: ALLMENNMEDISIN: 20 poeng som emnekurs/klinisk emnekurs i geriatri til videre-og etterutdanningen. GERIATRI: 20 timer som valgfritt kurs for leger i spesialisering @FORUM SAMFUNNSMEDISIN: 20 timer som valgfritt kurs for leger i spesialisering. KURSAVGIFT, HELE KONFERANSEN: Medlemmer i Forum Sykehjemsmedisin: 3400 kr. Ikke medlemmer: 3800 kr KURSAVGIFT FOR ENKELTDAGER Medlemmer i Forum Sykehjemsmedisin: 1500 pr dag. Ikke medlemmer 1900 pr dag ANTALL DELTAGERE: Max 180. PROGRAM OG PÅMELDING: www.verdighets.konferansen.no eller kontakt Inger Wilhelmsen Seljestad, koordinator, tlf 55 39 77 41 / 416 36 184 og e-post: koord i nator@verdig hetsenteret. no. Vi sees på Solstrand -du er hjertelig velkommen! Verdighetsenteret sykehjemsmedisin OMSORG FOR GAMLE UTPOSTEN NR.2 • 2009

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf