Bokanmeldelse

Tone Skjerven

Bokanmeldelse BOKANMELDELSE m anmeldelser Personlighetsforstyrrelser lar seg behandle Sigmund Karterud (red.), Øyvind Urnes og Geir Pedersen Personlighetsforstyrrelser Forståelse, evaluering, kombinert gruppebehyandling 555 s. Pax Forlag 2001 Pris: kr. 398,- Begrepet personlighetsforstyrrelse vekker ofte følelser både hos helsepersonell og hos befolkningen ellers. Mange får as.sosiasjoner til psykopati og alvorlige antisosiale tilstander, mange vet at mennesker med slike lidelser er vanskelige å håndtere og vanskelige å gi god hjelp. Ja, det er faktisk ennå mange som lett tyr til gamle «sannheter» om at dette er til.stander det ikke finnes hjelp for. Jeg håper slike fordommer er på vei ut av helsepersonells bevissthet, og at vi heller prøver å få en forståelse av hva dette dreier seg om for kanskje å kunne hjelpe bedre. Ja, jeg har til og med et framtidshåp om at det skal gå an å forebygge noe av utviklingen av slike lidel.ser. Det vil være en oppgave som utfordrer større deler av samfunnslivet enn helsevesenet og psykiatrien. Det er endelig kommet en stor, god bok på norsk om per.sonlighetsforstyrrelser. Den springer ut fra miljøet på Dag.avdelingen ved Ullevål sykehus som de siste 20 årene har spesialisert seg på utredning, evaluering og behandling av pasienter med personlighetsforstyrrelser. Dagavdelingens virksomhet har således vært nært knyttet opp mot klinisk forskning. Mange av medarbeiderne i avdelingen har fått komme til uttrykk slik at materialet framstår tverrfaglig og bredspektret. Det virker solid i sin dokumentasjon og tro.verdig på bakgrunn av den åpne diskusjonen forfatterne fø.rer rundt vanskelige og kontroversielle spørsmål angående diagnostikk, behandlingstilnærming og behandlingsresul.tater. Den teoretiske forankringen ligger i en psykodyna.misk, selvpsykologisk forståelse av disse tilstandene og mennesket som helhet. Boken er inndelt i fire hovedbolker. Den første delen tar ho.vedsakelig for seg diagnostikk og forekomst av personlig.hetsforstyrrelser og forholdet til symptomlidelser, arv og biologiske faktorer, effekt av behandling samt psykodyna. miske teorier for personlighetsforstyrrelser. En aktuell og viktig diskusjon er om tilstandene skal for.stås kategorielt eller dimensjonalt. Våre diagnistiske manua.ler er basert på en kategorisk beskri.velse av ulike forstyrrelser, det vil si oppfyllelsen av et visst antall gitte kriterier ut i fra en atferdsbeskrivelse. En di.mensjonal forståelse baserer seg på en modell der man ser for seg personlighetsforstyrrelsene som ytterpunktene på et kontinuum av vanlige personlighetstrekk. F.eks kan man tenke seg at paranoid i tet vil da være ytterpunktet på en mis.tenksomhetsskala. Neste del av boken dreier seg om utviklingen av psykotera.peutiske behandlingsprogrammer, samt retningslinjer for en tidsbegrenset behandling ved dagavdeling. I del tre tar man for seg kvalitetssikringsprosedyrer og evaluering. Her får man god innføring i de forskjellige diagnoseverktøy som brukes, og man får en diskusjon om den kliniske nyt.ten av psykologiske tester. Teksten er godt krydret med kli.niske eksempler. I den siste delen presenteres gruppebe.handlingsopplegget slik det gjøres på dagavdelingen på Ullevål. Vi får her en grundig innføring i tverrfaglig be.handlingstenkning med mange elementer. Det er, for å nevne noen, storgruppe, psykoterapigruppe, kognitiv gruppe for angstlidelser, billedterapigruppe, kroppsbeviss. thetsgruppe, spiseforstyrrelsegruppe og medikament. gruppe. Sentrale begreper i terapiprosessene presenteres og diskuteres slik som empati og grenser, motoverføring og selvobjektsvikt, utagering og dekompensering. Boken er lettlest og har et ukomplisert språk. Den henven.der seg til helsepersonell og studenter som har med person.lighetsforstyrrelser å gjøre. «Det ligger i personlighets.forstyrrelsens vesen at den krever samarbeid mellom be.handlingspersonell og forskjellige behandlingsformer, en.ten det er på sykehus, psykiatriske poliklinikker eller i pri.mær-eller spesialisthelsetjenesten» skriver redaktørene i bokens innledning. Jeg tror de aller fleste allmennpraktise.rende leger vil kunne ha glede og nytte av å lese denne boka og ha den stående på kontoret. Tone Skjeven UTPOSTEN NR.6 • 2001