Lægen min!

Anne Helen Hansen

Lægen min! . ANNE HELEN HANSEN MO PhO forsker, Nasjonalt senterfor En kollega arrangerte en i overkant kreativ innflyttingsfest, hvor deltakerne skulle stil.le på ulike utesteder i Tromsø, iført ymse staffasje. Jeg skulle møte på gamle Gjøa Pub -med løsbart. Med kløende ulltråder under nesen og ellers rimelig pyntet entret jeg Gjøa, som definitivt ikke var et av mine stamsteder. Der skulle jeg finne tre andre med løsbart. Usikker speidet jeg utover lo.kalet da en middelaldrende mann, uten løs.bart, reiste seg fra et bord med halvliteren i den ene hånden og røyken i den andre (dette er lenge siden) og ropte utover hele lokalet: «Lægen min». Jeg ble dratt ned ved bordet, hvor hele gjengen engasjerte seg i hans oppdatering om siste spesialistbesøk. Kontinuitet Det kan være sterk tilhørighet mellom lege og pasient i fastlegeordningen. De fleste konsultasjonene er med den faste legen, og lege-pasientforholdet er oftest langvarig. Kontinuitet kan defineres som et terapeu.tisk forhold mellom en lege og en pasient, som består ut over spesifikke episoder med sykdom eller plager. Det er vist at kontinui.tet verdsettes høyt av pasienter og leger, øker etterlevelse av legens råd, bidrar til forebygging, og reduserer bruk av legevakt og innleggelser. Kunnskap om sammen.hengen mellom kontinuitet og polikliniske spesialistbesøk har vært mangelvare. Mindre bruk av spesialisthelsetjeneste Med data fra den siste Tromsøundersøkel.sen (2007-8), undersøkte vi sammenhen.gen mellom et langvarig lege-pasientfor.hold og bruk av spesialisthelsetjenesten i en voksen befolkning (30-87 år). Vi fant at de som har hatt den samme legen i mer enn to år brukte spesialist mindre, både poliklinisk og i form av innleggelse. Tendensen var den samme i alle alders-og helsegrupper, men funnene var tydeligst for de som vurderte egen helse som dårlig eller middels. I studien inngikk selvrapporterte data fra 10624 pasienter som hadde vært hos fastlegen minst en gang det siste året. Av disse hadde 85 prosent hatt den samme le.gen i mer enn to år. Om alle hadde vært i denne gruppen, tilsier et grovt estimat at pasientene og samfunnet kunne vært spart for ca 50 innleggelser og 415 spesialistkon.sultasjoner pr rooo fastlegebrukere pr år. Mange oppbrudd fra hjem og arbeid, man.ge slitsomme pasientreiser og mye unødig ressursbruk kunne vært unngått. De fleste har et ønske om å leve livet sitt i nærmil.jøet, ikke på venterom og i sykehussenger dersom det ikke er helt nødvendig. Flest legebytter fordi legen slutter Vår første tanke er at legebytter skjer fordi pasienten er misfornøyd med legen, og slik er det av og til. Imidlertid skjer nesten halvparten av alle bytter fordi legen flytter, trapper ned eller avvikler praksisen. I 2012 skjedde 13 prosent av byttene fordi pasien.ten flyttet. Når legen forsvinner rammes alle pasienter på listen likt, mens de fleste i befolkningen som selv flytter er unge og friske. Dette tilsier at de som får brudd i le.ge-pasientforholdet i mindre grad enn vi kanskje skulle tro er misfornøyde pasien.ter med dårlig selvvurdert helse, på jakt et.ter en lege som forstår dem bedre. Tillit Hva kan være årsaken til sammenhengen mellom kontinuitet i fastlegerelasjonen og redusert bruk av spesialisthelsetjenesten? Vi har ikke undersøkt årsakene direkte, men kan støtte oss på tilgrensende under.søkelser som fremholder at utvikling av kjennskap og tillit til hverandre over tid har stor betydning. Grunnfjellet i helsetjenesten Da fastlegeordningen ble innført her i lan.det i 2001 (forsøksordning i Tromsø fra samhandling og telemedisin INST/ 1993, var bedre kontinuitet i allmennlege.tjenesten et viktig formål. Dette er langt på vei oppnådd. De aller fleste (99,6 prosent av befolkningen) er med i fastlegeordnin.gen. Vi har et stabilt fastlegekorps på godt og vel 4000 leger. I 2012 utførte norske fast.leger 13,5 millioner konsultasjoner, gjen.nomsnittlig mellom 3000 og 3500 på hver lege. Fastlegene er grunnfjellet i helsetje.nesten. Når vi i Samhandlingsreformens tidsalder ønsker mest mulig behandling nærmest mulig pasienten, bør det fortsatt tilrettelegges for kontinuitet og stabilitet i allmennlegetjenesten. Dette er ikke opp.nådd en gang for alle. Det viktigste virke.midlet for å ivareta kontinuitet mellom lege og pasient, er at legen ikke slutter. Våre funn tilsier at det er mulig å redusere ventelister i spesialisthelsetjenesten gjen.nom tiltak som sikrer stabile fastleger. Få politikere, om noen, er opptatt av dette når ventelister i spesialisthelsetjenesten disku.teres. Pasienten på Gjøa visste hvor han hørte til, både når han var på legekontoret og når han var på byen. For de fleste ligger det en trygghet i å vite hvem som kan tituleres «lægen min!» Det gjelder enten helseutfor.dringene er store eller små, og det gjelder ut over spesifikke episoder med sykdom og plager. REFERANSE Hansen AH, Halvorsen PA, Aaraas I), Førde OH. Continuity of GP care is related to reduced specialist healthcare use: a cross sectional survey. Br J Gen Pract 2013; e482-9. . ANNE.HELEN.HANSEN@GMAIL.COM I UTPOSTEN 4 • 2014 ill

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf