Erfaringer med etablering av kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud

Anders Grimsmo og Audhild Løhre

Erfaringer med etablering kommunalt øyeblikkelig hj . ANDERS G RI MSM D • Professor, Ins tituttfor samfunnsmedisin, NTNU . AUDHILD LØ H RE• Post doc, Senter for helsefremmende arbeid, NTNU Kommunene skal som et ledd i samhandlingsreformen, Stortings.melding 47 (2008/2009), ha oppret.tet et tilbud om døgnopphold for øyeblikkelig hjelp innen 1. januar 2016. Det er derfor stor aktivitet i kommunene knyttet til etablering og drift av tilbud for øyeblikkelig hjelp døgnopphold. De fleste velger interkommunalt samarbeid for å løse oppgaven. Variasjonen er imidlertid stor når det gjelder organisering, pasientgrunnlag, bemanning og i kriterier for inn.leggelse. I stedet for å bli et tilbud nær pasientene, går utviklingen mange steder mot en sentralise.ring av døgntilbudet for øyeblikke.lig hjelp til skrøpelige eldre og til personer med langtkommen kronisk sykdom, og for noen også et mer oppstykket forløp. Bakgrunn I lov om kommunale helse og omsorgstje.nester § 3 s står det: Kommunen skal sørge for tilbud om døgnopphold for helse og omsorgstjenester til pasienter og brukere med behov for øye.blikkelig hjelp. Plikten gjelder kun for de pasienter og brukere som kommunen har mulighet til å utrede, behandle eller yte om.sorg til. Kommunene står fritt i hvordan de vil or.ganisere dette tilbudet, men må oppfylle kravene til forsvarlighet, pasientsikkerhet og kvalitet i tråd med § 41, Det tilbudet som kommunene gir, skal være like godt eller bedre enn hva sykehusene kan tilby, Etablering av øyeblikkelig hjelp døgn- Hil UTPOSTEN 4 • 20141 opphold i kommunene finansieres ved søknad til Helsedirektoratet om tilskudds.midler. Forutsetningen er at hver enkelt kommune og det regionale helseforetaket har inngått en samarbeidsavtale om tilbu.det. Fra 2016 tas det sikte på at midlene i sin helhet innlemmes i rammetilskuddet til kommunene. Deretter skal finansie.ringsmodellen for sykehusinnleggelser med kommunal medfinansiering på 20 prosent stimulere og bidra til utvikling av kommunale tjenester som leder til færre innleggelser i sykehus. Helsedirektoratet har utgitt en veileder som skal hjelpe kommunene i etablerin.gen av tilbud om døgnopphold for øyeblik.kelig hjelp (1). Studien som presenteres her, er et ledd i en evaluering som er bestilt av Helse-og omsorgsdepartementet gjen.nom Norges forskningsråd, En feltstudie Datainnsamlingen ble organisert som en feltstudie (2), I det siste året av medisiner.studiet ved NTNU blir studentene utplas.sert i primærhelsetjenesten i seks uker, De observerer og de deltar i ordinære aktivite.ter i kommunehelsetjenesten for å få inn.sikt i og forståelse av hvordan primærhel.setjenesten fungerer, Studentene blir utplassert i et tilnærmet fast utvalg av både store og små kommuner i Midt-Norge, I de største kommunene er det utplassert flere studenter, Høsten 2013 var 61 studenter ut.plassert i til sammen 37 kommuner, hvor.av 34 lå i Midt-Norge og tre over grensen til Østlandet. Studentene fikk som oppgave å undersøke hvordan kommunene hadde løst eller planla å løse utfordringene knyt.tet til etablering av øyeblikkelig hjelp døgntilbud, Før utplasseringen fikk stu.dentene en undervisningstime med gjen.nomgang av det nye regelverket og om in.tensjonene gitt i samhandlingsreformen. Det ble laget en semistrukturert inter.vjuguide som studentene ble anbefalt å bruke, Videre ble det gitt råd om hvilke fagpersoner og stillingsroller som kunne være i posisjon til å ha god innsikt i pro.blemstillingen samt tilgang til relevant in.formasjon. Kartleggingen skjedde ved dyb.deintervju av individuelle informanter i kommunene der studentene var utplassert og ved gjennomgang av relevante kommu.nale dokumenter. Besvarelsen eller feltrap.porten ble levert i henhold til en mal på tre til fem sider. Rapportene er blitt analysert mht. innhold og sammenhenger i tråd med metoder for dokumentanalyse (3), Funne.ne er også blitt sammenlignet med offent.lig statistikk i forhold til utviklingen i Samhandlingsreformen ( 4). Metoden som er benyttet i denne undersøkelsen er pre.sentert mer detaljert i en annen artikkel som handler om hvordan kommunene før.ste året mestret de nye kravene til utskriv.ningsklare pasienter (5). Det var varierende kvalitet og dekning av temaene på det som studentene leverte, noe som samsvarer med det andre har er.fart (2). Styrken er imidlertid at totalt 61 studenter har intervjuet over hundre per.soner (de fleste en til to personer) i sentrale roller, og snakket med mange flere, Det har gitt et godt innblikk i hvilke erfaringer som er gjort i kommunene, Som studien viser, er det store lokale variasjoner, noe som også gjelder for resten av landet ( 6). En vet for eksempel at geografiske avstander kan ha stor betydning (7), Stor variasjon i organisering av kom.munalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud Studentenes rapporter beskrev seks komm.unale og 14 interkommunale ordninger for øyeblikkelig hjelp døgnopphold. De in.terkommunale ordningene omfattet til sammen 79 kommuner, og åtte av ordnin.gene var i full drift (36 kommuner), Antall kommuner som samarbeidet varierte mel.lom tre og tolv. Antall innbyggere varierte mellom 6000 og 220000. Både den minste og største ordningen bestod av seks kom.muner, Fem av de interkommunale ordningene var lokalisert i sykehjem like ved lokalsy. av elp døgntilbud Samhandlingsreformen har en frist for opprettelse av tilbud om døgnopphold for øyeblikkelig hjelp i kommunenen innen r. januar 2016. kehuset, og fire interkommunale ordnin.ger var knyttet til distriktsmedisinske-/lo.kalmedisinske sentre hvor også spesialist.helsetjenesten var representert med tjenes.ter. Seks av de interkommunale ordninge.ne var samlokalisert med legevakten enten ved et lokalsykehus (to) eller et sykehjem (fire). Ytterligere tre ordninger hadde pla.ner om samlokalisering med legevakten. Åtte kommuner hadde etablert et lokalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud ved eget sy.kehjem samtidig som de var med i en inter.kommunal ordning. Andel døgntilbud lokalisert til sykehjem og distriktsmedisinske senter er det sam.me i feltundersøkelsen som på landsbasis. I følge Norsk pasientregister (NPR) hadde 206 av 428 kommuner mottatt tilskudd for å etablere døgntilbud for øyeblikkelig hjelp ved utgangen av 2013; 54 prosent av kommunene i Midt-Norge, mot 48 prosent for hele landet (6). Rapporten fra NPR be.krefter den samme store variasjonen i or.ganisering mht. pasientgrunnlag og antall kommuner som samarbeider. Periferi og sentrum er splittet i synet på behov og organisering To kommuner hadde brutt ut av et etablert interkommunalt samarbeid og ytterligere to kommuner hadde planer om å bryte ut. En begrunnelse var at reiseavstanden til øyeblikkelig hjelp tilbudet ble for lang. «Øyeblikkelig hjelp tilbudet på sykehjem. met som ligger 500 m fra sykehuset fremstår som meningsløst. Når jeg sender en pasient så langt, så er det fordi utredning i sykehus er helt nødvendig. Meningen med reformen var jo også at pasienter skulle få et tilbud nærmere der de bor.» Liknende synspunkter ble presentert av flere kommuner som hadde valgt å ikke bli med i et interkommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud. «Den nye helse-og omsorgstjenesteloven lovfester bare et tilbud som i praksis allere. de eksisterer og fungerer godt i distriktene. Det er sentrumsnært at et lokalt kommu.nalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud mangler. Vi (i utkantkommuner, vår tilføyelse) be.handler palliative pasienter, gir intravenøs medikamentell behandling og gjennomfø.rer blodtransfusjoner ved sykehjemmet vårt.» Et annet argument for kommunale ordnin.ger var at flere leger opplevde liten medi.sinsk forskjell mellom sentralt og lokalt tilbud, og at tilbudet lokalt hadde andre kvaliteter enn et interkommunalt tilbud. I egen kommune er det kjent personale og kjente pasienter, journalen er tilgjengelig, pårørende er tilstede og man føler seg tryg.gere på diagnose og gjennomføring av be.handling av dårlige pasienter. «Kommunalt døgntilbud er en glimrende måte å holde pasienter unna sykehus på. Det er både for pasienten og pårørende fordi tilbudet er bedre tilpasset pasientgruppen.» Fastleger som gikk legevakt i interkommu.nale ordninger, satte likevel pris på de in.terkommunale plassene. «Mange av kommunene i vår legevaktsord.ning har ikke øyeblikkelig hjelp tilbud lo.kalt for pasientene og det er utrygt å sende dem hjem igjen. Da er det godt å kunne ha pasientene til observasjon en stund før man bestemmer hva som skal gjøres.» Kriterier for innleggelse i kommunalt døgntilbud Legetilsynet ved de kommunale døgnplas.sene var de fleste stedene løst ved en kom.binasjon av tilsynslege på dagtid, og lege.vaktslege etter kontortid og på natt. Det ble lagt stor vekt på at det ved innleggelse skulle foreligge en fullstendig henvisning som i tillegg skulle inneholde en plan for behandling og hva som skulle observeres. Observasjonsplasser som var lagt til lege.vakten, hadde kontinuerlig legetilsyn. Kriterier for innleggelse i de interkom.munale ordningene varierte. Seks av ord.ningene stilte krav om at det skulle være avklart diagnose og/eller kjent pasient som kunne undersøkes og behandles i tråd med vanlige allmennmedisinske prosedyrer og hjelpemidler. Fem ordninger var noe mer avansert og inkluderte også pasienter som nødvendigvis ikke var helt avklart, men hvor man ved kort tids observasjon og yt.terligere undersøkelser regnet med å kun.ne avklare om det var behov for innleggel.se i sykehus. Dette gjaldt ordninger sam.lokalisert med legevakten. Tre planlagte interkommunale ordninger hadde ikke en.delig bestemt seg for innleggelseskriterier. Noe av tanken med interkommunalt samarbeid om øyeblikkelig hjelp har vært å kunne opprette bemanning og utstyr som også kan ta hånd om pasienter som er noe mer krevende enn pasienter som van.ligvis behandles og følges opp lokalt etter vanlige allmennmedisinske prinsipper. Ved gjennomgang av kriterier for innleg.gelse ved de interkommunale ordningene hadde om lag halvparten av ordningene ingen ambisjoner utover det som enkelte kommuner allerede tilbyr i vanlige syke.hjem. Tilskuddsmidlene til oppretting av øyeblikkelig døgntilbud har dermed i noen områder faktisk bare bidratt til en sentrali.sering av tjenester som kunne vært løst lo.kalt. En overestimering av behovet for øye.blikkelig hjelp plasser i kommunene? Mye tyder på at etablering og utforming av de interkommunale døgntilbudene for øy.eblikkelig hjelp i stor grad har skjedd i et samarbeid mellom politisk og administra.tiv ledelse i kommunene og helseforetaket. Flere av legene som var intervjuet uttrykte at de i liten grad hadde vært involvert. I feltstudien kom det frem at de fleste ordningene bare hadde hatt 20-30 prosent belegg i forhold til antall plasser som var det stipulerte behovet fra myndighetene. Tilsvarende beleggsprosent er funnet i an.dre studier. Dette er blitt begrunnet med at tilbudet er nytt for legene, og at det er en krevende innleggelsesprosess sammenlik.net med innleggelse i sykehus (8). Som allerede nevnt har geografisk av.stand stor betydning, noe som kan være . med å forklare underforbruket. I UTPOSTEN 4 • 2014 ifi «Vi frykter at tilbudet vegg i vegg med syke.huset først og fremst vil bli et tilbud for vertskommunen. Vår kommune har i perio.den hatt rr innleggelser, mot vertskommu.nens 109 -altså bare r/3 sammenliknet med vertskommunen i forhold til innbyggertal.let.» Andre mener behovet er overestimert (9, 10). Hvis det siste er riktig, vil noen inter.kommunale ordninger ikke bli bærekraf.tig på sikt. Utvidet konkurranse mellom skrøpelige eldre om plasser i kommunen De interkommunale ordningene har for.søkt å holde seg til Helsedirektoratets an.befaling om at pasientene skulle få opp.hold på maksimalt tre døgn. Men i praksis ble dette vanskelig å holde. De fleste inter.kommunale ordningene opererte med om.kring fem liggedøgn i gjennomsnitt. «Å ha en maksgrense på tre døgn for opp.holdet kan føre til at pasienter skrives ut før de er i stand til å klare seg selv. Dette igjen resulterer i reinnleggelser, og i verste fall forverring av helsesituasjonen til vedkom.mende.» Kommuner som hadde et lokalt øyeblikke.lig hjelp døgntilbud i tillegg til det inter.kommunale, skilte seg ut. De holdt treda.gersfristen ved hjelp av det lokale tilbudet i egen kommune. En interkommunal ord.ning hadde på tilsvarende måte som i syke.hus, innført en betalingsplikt når tre døgn var passert. På landsbasis har hver femte pasient hatt opphold som er lengre enn tre døgn (6). I feltstudien ble det oppgitt flere grunner til at det var vanskelig å overholde fristen med maksimalt tre dagers opphold. Skrø- Hil UTPOSTEN 4 • 20141 pelige pasienter har generelt lang restitu.sjonstid. Dessuten ble det i praksis tre pasi.entgrupper som konkurrerte om de samme kommunale sykehjemsplassene. For det ene konkurrerte pasienter ved interkom.munale øyeblikkelig hjelp ordninger med utskrivningsklare pasienter i sykehus, og i tillegg hadde kommunene egne hjemme.boende som ventet på plass. Noen overveielser Slik enkelte av de interkommunale ord.ningene er blitt organisert, representerer de en ytterligere fragmentering av tjeneste.tilbudet i primærhelsetjenesten (11). Forlø.pet for enkelte pasienter er blitt mer opp.stykket enn tidligere, slik det også ble påvist i forbindelse med utskrivningsklare pasienter (5). Det er velkjent at innleggelse av skrøpelig eldre i sykehus kan ha nega.tive virkninger (12). Omstendighetene rundt akuttinnleggelse i sykehjem med tre til fem dagers opphold, har likhetstrekk med innleggelser i sykehus, men her er virknin.gene ikke blitt undersøkt ennå. Geografisk avstand har stor betydning, og slår ut i mindre bruk av både interkom.munale ordninger og sykehus når det gjel.der øyeblikkelig hjelp (13). Det gjelder også bruk av legevakt for mer kritiske til.stander (7). I forhandlingene med helse.foretakene om samarbeidsavtaler fryktet leger i de mest perifere kommunene at de kunne miste de lokale døgnplassene for øyeblikkelig hjelp som de allerede hadde. En del helseforetak hadde stilt krav om til.gang til lege på under 30 minutter. Dette kravet er ikke gjennomførbart i mange områder. Leger i utkantkommunene var opptatt av den belastningen og potensielle Å ha en maksgrense på tre døgn for lokale øyeblikkelig hjelp-opphold, kan medføre at pasienter skrives ut før de kan klare seg selv. ILLUSTRASJONSFOTO: COLOURBDX skadevirkningen som økt transport og skifte av miljø har for skrøpelige eldre. Slik sett vil en sammenslåing av kommuner i liten grad kunne påvirke de uheldige for.holdene som følger av lang reisetid til øye.blikkelig hjelp døgntilbud. Spørsmålet om avstand til øyeblikkelig hjelp døgntilbud vil være en vedvarende utfordring i å opp.rettholde et likt tilbud til alle. Bare en kommune hadde vurdert å eta.blere et ambulerende team som kunne rykke ut og yte øyeblikkelig hjelp hjemme hos pasienter. Det er ifølge forskning et av de få prehospitale tiltakene som har vist seg å redusere antall innleggelser (14). Med unntak av noen få pasientgrupper gir be.handling hjemme like gode resultater som behandling i institusjon for skrøpelige el.dre og kronisk syke, til en lavere kostnad og med høyere pasienttilfredshet (15, 16). En slik ordningen har vært lite aktuell i kommunene så langt fordi samhandlings.reformen har knyttet tilskuddsmidler kun til oppretting av institusjonsplasser. Etter 2016 bestemmer kommunene selv om de vil bruke institusjonsplasser eller ambule.rende team, evt. begge deler som et kom.munalt øyeblikkelig hjelp tilbud. Undersøkelser har funnet at pasienter ofte er fornøyde med å slippe å bli innlagt i sykehus, og ansatt helsepersonell i både kommunale og interkommunale ordnin.ger opplever de nye oppgavene som given.de (8). Representanter for kommunene mente også at kommunale så vel som in.terkommunale døgntilbud for øyeblikke.lig hjelp potensielt kunne redusere antal.let innleggelser i sykehus. Ideelt bør derfor alle kommuner ha egne lokale ordninger for visse pasientgrupper samt ha tilgang til forsterket interkommunale ordninger for ØYEBLIKKELIG HJELP DØGNTILBUD andre pasienter. De som hadde både et lokalt og interkommunalt tilbud, opp.levde at de to typene tilbud utfylte hver.andre. Et lokalt kommunalt øyeblikkelig hjelp døgntilbud er først og fremst et alternativ for skrøpelige eldre med avklart diagnose, hvor hovedproblemet er et akutt behov for assistanse for å unngå innleggelse i syke.hus. Det gjelder skrøpelige eldre som kan behandles etter allmennmedisinske prin.sipper og hvor transport og skifte av miljø representerer en risiko for forverring. Det.te er et tilbud som fungerte godt i enkelte kommuner, men som manglet i mange. I tillegg vil det være behov for et opprustet interkommunalt tilbud for mer komplek.se, men stabile pasienter. Det gjelder pasi.enter hvor mistanke til akutt alvorlig un.derliggende sykdom er liten, men hvor observasjon og mer utredning kan avklare om det er behov for innleggelse i sykehus (17). En slik interkommunal ordning med lege til stede vil ha muligheter til en diag.nostisk utredning som er mer avansert enn det en vanligvis har ved lokale sykehjem. REFERANSER 1. Helsedirektoratet. Kommunenes plikt til øyeblik.kelig hjelp døgnopphold. Veiledningsmateriell. Revidert 02/2014 Oslo: Helsedirektoratet 2014. 2. Tjora A. Kvalitative forskningsmetoder i praksis. Oslo: Gyldendal Akademisk, 2010. 3. Bowen GA. Document analysis as a qualitative research method. Qua! Research j 2009; 9: 27-40. 4. Helsedirektoratet. Øyeblikkelig hjelp -døgntil.bud i kommunen. Oslo: Helsedirektoratet, 2or4. http:/ /helsedirektoratet.no/finansiering/ okono.miske-virkemidler-i-samhandlingsreformen/ oy.e blikke lig-h je I p-dogn tilbud/Sider/ do gn tilbud.for-oye blikkelig-hjelp-i-kommunen-.aspx (21.02 2014). 5. Grimsmo A. Hvordan har kommunene løst utfor.dringen med utskrivningsklare pasienter? Syke.pleien Forskning 2013; 8: 148-55. 6. Snøfugl G. Status for kommunalt døgntilbud for øyeblikkelig hjelp Trondheim: Norsk pasientre.gister, 2013. 7. Raknes G, Hansen EH, Hunskaar S. Distance and utilisation of out-of-hours services in a Norwegi.an urban/rural district: an ecological study. BMC Health Serv Res 2013; 13: 222. 8. Deloitte. Undersøkelse om kommunalt øyeblik.kelig hjelp døgnopphold. Oslo: Helsedirektoratet, 2014. 9. Heiberg I, Magnus T. En analyse av medisinsk øy.eblikkelig hjelp til befolkningen i Helse Nord. nr. 1/2013. Tromsø: SKDE, 2013. 10. Wyller TB. En fatal departemental regnefeil. In: Moe M, ed. Dagens Medisin Blogger. Oslo: Dagens Medisin 2014. 11. Stange KC. The problem of fragmentation and the need for integrative solutions. Annals of fa.mily medicine 2009; 7: 100-3. 12. Graverholt B, Forsetlund L, jamtvedt G. Reducing hospital admissions from nursing homes: a syste.matic review. BMC Health Serv Res 2014; 14: 36. 13. Lappegard 0, Hjortdahl P. The choice of alterna.tives to acute hospitalization: a descriptive stu.dy from Hallingdal, Norway. BMC family prac.tice 2013; 14: 87. 14. Philp I, Mills KA, Thanvi Bet al. Reducing hospi.tal bed use by frail older people: results from a systematic review of the literature. Int j Integr Care 2013; 13: e048. 15. Shepperd S, MSc DPhil, Doll H, MSc DPhil, Angus RM, MBChB et al. Avoiding hospital ad.mission through provision of hospital care at home: a systematic review and meta-analysis of individual patient data. Cmaj 2009; 180: 175-82. 16. Agency for Healthcare Research and Quality. Pa.tient centered medical home Washington: U.S. Department of Health and Human Services, 2014. http://pcmh.ahrq.gov/ (03.03. 2014). 17. Lappegard Ø, Hjortdahl P. Acute admissions to a community hospital: Experiences from Halling.dal sjukestugu. Scandinavian journal of public health 2012; 40: 309-15. . ANDERS.GRIMSMO@NTNU.NO I UTPOSTEN 4 • 2014 '''

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf