Nasjonal forskerskole i allmennmedisin - riktig initiativ til rett tid

Siri Evju Janssen

Nasjonal forskerskole i allmennmedisin -riktig initiativ til rett tid . SIRI EVJU JANSSEN rådgiver, Avdeling for allmennmedisin, Universitetet i Oslo Norges forskningsråd tildelte i november 2012 23,8 millioner kroner til en ny nasjonal forsker.skole i allmennmedisin. Midlene er tildelt for perioden 2013.2020, og prosjektstart er satt til 1. mars 2013. Et samlet allmennmedisinsk universitetsmil.jø står bak søknaden, som ble koordinert av professor Jørund Straand ved Universitetet i Oslo. Forskerskolen er et viktig skritt for å heve kvaliteten på den allmennmedisinske forskningen i Norge. Økt satsing på allmenn.medisinsk forskning Allmennmedisin er et av tre kliniske hoved.fag ved medisinutdanningen i Norge, men bare en liten del av bevilgningene til medi.sinsk forskning går til forskning innenfor all.mennmedisin. Denne tildelingen er derfor svært viktig for å styrke forskningen på feltet. Forskerskolen vil gjøre det mulig med en mer systematisk tilnærming til ph.d-utdanningen i allmennmedisin. Opprettelsen av Allmennmedisinske fors.kningsenheter (AFE) ved de fire medisinske fakultetene i Norge i 2006 har styrket infra.strukturen rundt den allmennmedisinske forskningen i Norge. Legeforeningen oppret.tet samtidig et Allmennmedisinsk forsknings.fond (AMFF), noe som har ført til en stor økning i antallet ph.d-kandidater i allmenn.medisin. En stor del av doktorgradene er fi.nansiert gjennom dette fondet. Nå er det ca 80 allmennmedisinske doktor.gradskandidater i hele landet, de fleste er all.mennleger som deler tiden sin mellom fors.kning og praksis. Hvorfor forskerskole i allmennmedisin? Noen av delmålene med den nasjonale for.skerskolen i allmennmedisin er: • Å sikre en ny generasjon av velkvalifiserte forskere i allmennmedisin, både for uni.versitetsenhetene, men også for fastlege.helsetjenesten • Å fremme høy internasjonal standard av allmennmedisinsk forskerutdanning • Å fremme et kreativt og bærekraftig miljø for allmennmedisinsk forskning • Å lage et nasjonalt miljø for teori-og fors.kningsmetodeutvikling egnet til å utforske spesifikke medisinske problemer i all.mennpraksis • Å stimulere allmennmedisinske ph.d.-kan.didaters mobilitet nasjonalt og internasjo.nalt • Å fremme både flerfaglig og tverrfaglig samarbeid Et allmennmedisinsk supplement Når man tas opp på et doktorgradsprogram ved et medisinsk fakultet, gjennomgår man et obligatorisk opplæringsprogram på 30 studie.poeng. En del av disse poengene består av valg.frie moduler. Forskerskolens kurs vil inngå i den valgfrie delen av opplæringsprogrammet. Skolen blir dermed et supplement til den eksisterende ph.d-utdanningen ved de medi.sinske fakultetene, og vil gi forskerutdannin.gen en allmennmedisinsk vinkling gjennom å tilby fag som fokuserer på det som er spesifikt for faget allmennmedisin. Nasjonal og internasjonal nettverksbygging Forskningsrådet evaluerte de allmennmedi.sinske universitetsmiljøene i 2oro, og uttrykte et behov for et økt faglig samarbeid både innenlands og over landegrensene. Og nett.opp samarbeid mellom utdanningsinstitusjo.ner både nasjonalt og internasjonalt står sen.tralt i Forskerskolens planer. De norske allmennmedisinske fagmiljøene har allerede et etablert samarbeid og faste mø.teplasser, men gjennom et formalisert samar.beid kan man styrke og utvikle dette videre. Det er inngått en avtale om samarbeid med den svenske forskerskolen i allmennmedisin (Nationella forskarskolan i allmiinmedicin), og man ønsker å utvide samarbeidet til andre europeiske land. Også for veilederne ønsker man å bidra til kompetanseøkning og nett.verksbygging gjennom å tilby kurs og semi.narer for denne gruppen. Skolen vil engasjere internasjonale forske.re både som gjesteforelesere og som gjestevei.ledere. I tillegg kan studentene som er tatt opp på skolen søke om midler til utenlands.opphold som er relevant for prosjektet og som ender opp med et arbeid som er relevant for avhandlingen. Kandidatene vil også kunne søke støtte for å delta på internasjonale konfe.ranser og workshops, hvor de kan presentere prosjektene sine. Planlagt kursstart til høsten Planleggingen av forskerskolen er allerede i full gang, det er mange brikker som må på plass før det første kullet med studenter kan tas opp. Kriteriene for å bli tatt opp på Forskersko.len er at kandidaten er i en tidlig fase av pro.sjektperioden, og allerede er eller skal tas opp på hjemmeinstitusjonens ph.d.-program. Prosjektet må ha et allmennmedisinsk tema og passe inn i Forskerskolens rammeverk. Opptaket blir gjort av forskerskolen selv, et.ter et sett med definerte opptakskriterier. Man sikter mot å starte opp med ett kurs allerede høsten 2or 3. De fire allmennmedisin.ske miljøene vil utvikle kurs, og kandidatene som er tatt opp på forskerskolen vil ha for.trinnsrett på plassene. Et samarbeidsprosjekt Undervisningen vil for en stor del foregå i til.knytning til det universitetet som har ansva.ret for kurset. Skolen vil tilby både web-ba.sert undervisning, virtuelle klasserom og diskusjonsforum på nett. Men det er også vik.tig å treffes ansikt til ansikt, og et mål er at forskerskolen blir en møteplass for studente.ne fra tidlig i ph.d-løpet. Forskerskolen er et samarbeidsprosjekt mellom de fire allmennmedisinske universi.tetsmiljøene i Norge, Oslo, Bergen, Trond.heim og Tromsø. Den vil bli ledet av en sty.ringsgruppe satt sammen av representanter fra de fire samarbeidspartnerne, en internasjo.nal representant og en representant for dok.torgradsstudentene. Administrasjon og daglig drift av skolen vil bli lagt til Oslo. De fire all.mennmedisinske universitetsmiljøene forsker på et utall temaer, noe som vil gi synergieffek.ter og bidra til en styrking av doktorgrads.utdanningen innenfor faget. s.e.janssen@medisin.uio.no UTPOSTEN 2 • 2013

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf