Bokanmeldelse: Oppdatert klassiker om allmennmedisinsk pediatri.

Tom Sundar

Bokanmeldelse: Oppdatert klassiker om allmennmedisinsk pediatri. Oppdatert klassiker om allmennmedisinsk pediatri Ole Sverre Haga og Anders Bjørkhaug Hverdagspediatri, 5. utgave Universitetsforlaget, 2009 478 s. Allerede innledningsvis vil jeg applaudere Hverdagspedia. tri, en norsk fagbok som for første gang kom ut i 1995. Forfatteren var barnelege Ole Sverre Haga, og boken ble behørig anbefalt av Norsk selskap for allmennmedisin. Nå foreligger den femte utgaven med gjennomgripende revi.deringer som Anders Bjørkhaug står ansvarlig for. For å attestere revisjonen, er det bare å begynne å bla bakerst i boken: da ser man at referanselisten er utvidet og ajourført -fra 50 til nær 80 referanser. I samme ende av boken er det lagt til appendikser som blant annet inneholder oppdaterte vekstkurver (det er på høy tid), aldersjusterte KMI (kroppsmasseindeks)-kurver og aldersspesifikke referanse.verdier for blodprøver utarbeidet av Norsk barnelegefore.ning. Disse innholdselementene bidrar i seg selv til å opp.fylle bokens hovedintensjon: å være en praktisk veileder i det daglige legearbeidet. i Forfatterne tilbyr en bred differensialdiagnostisk og til. ! 1 taksrettet tilnærming til pediatriske problemstillinger og 11' 1 kontaktårsaker i allmennpraksis. Siden den forrige utga.ven i 2006, er så å si alle kapitlene blitt revidert og et nytt kapittel 19 om barnevern er lagt til. I kapittel tre, bokens største kapittel som omtaler en lang rekke «generelle» te. maer, er det gjort en del arbeid med avsnittene om spise. forstyrrelser, adipositas og omsorgssvikt. Det er tatt inn underkapitler om dehydrering, hydrering og rehydrering -viktige momenter ved vurdering av barn. I samme kapittel er det gjort et klarere skille mellom allergi/atopi og intoleranser. Kapittel fem om lunger og kapittel seks om hjertet er betydelig omskrevet. Kapittel 17 om legemidler til barn er i prinsippet nyskrevet og kapittel 18 om trygde. ytelser er oppdatert. Innledningsvis gis det propedeutiske råd om klinisk under- søkelse, legens møte med foreldrene, prøvetaking samt UTPOSTEN NR . • 2 0 I 0 prosedyrer som er aktuelle i allmennpraksis. Som tidligere har boken et praktisk fokus på tilstander som allmennleger ofte blir konfrontert med. Den gir forbilledlig gode og greie fremstillinger av tilstander som ofte blir stedmoderlig be.handlet i oppslagsverk, for eksempel enurese og enkoprese. De kliniske kapitlene spenner vidt; fra vekst, utvikling, ernæring og metabolske tilstander til krybbedød, miljøtrus.ler, omsorgssvikt og mishandling. Astma-og epilepsikapit.lene og omtalen av akutt syke barn på legevakt er solide. Det er gode underkapitler om endokrinologiske problem- stillinger samt konsise drøftinger av mer spesialiserte em- ner som for eksempel revmatologi, føtale alkoholskader, cerebrale synsforstyrrelser og blodsykdommer. Boken er prisverdig lettlest. Det forståelige språket gjør at en rekke avsnitt og sider er velegnet til å bli fotokopiert og delt ut til foreldre som pasientinformasjon. Innsiden av permene inneholder oversikter over hva legevaktkofferten bør inne.holde og hvordan akutte tilstander som astma og anafylaksi skal behandles. At stikkordregisteret omsider inkluderer al.minnelige opplagsord som hjernerystelse og blindtarmsbe.tennelse, er en klar fordel når man som fastlege har liten tid og trenger kjappe tips og avklaringer rundt en problemstil.ling. Man får svar på det aller meste, dog er det ingen lære.bok for dem som vil fordype seg i detaljer. Bokens desiderte svakhet er en begredelig grafisk design. Gode tekster fortjener gode bilder, ikke tilårskomne illus.trasjoner og figurer som i hovedsak er fra det forrige år.hundret. Spesielt i hudkapitlet er fraværet av illustrasjoner iøynefallende. Her må forlaget foreta et løft ved neste kors.vei. På den annen side, det får være en trøst at tabellene og algoritmene for diagnostisk tenkning er forbedret fra tidl i- gere utgaver. Det er da noe. Innholdsmessig dekker Hverdagspediatri det meste av det en allmennpraktiker behøver å vite for å takle sin daglige dont. Alt i alt er det en flott oppslagsbok som fortjener hon-nør -og ikke minst en fremtredende plass i reolene på legekontoret eller helsestasjonen. Selv har jeg hatt glede av boken i en årrekke; og jeg har til og med lest høyt fra den for bekymrede småbarnsforeldre. Nettopp det er grunn nok til å si at denne klassikeren også i fremtiden fortjener både livets og revisjonens rett. Tom Sundar