Tips til praksis:Pasientopplysninger til forsikringsselskap.

Kjell Maartmann-Moe

Tips til praksis:Pasientopplysninger til forsikringsselskap. TIPS TIL PRAKSIS Pasientopplysninger til forsikringsselskap: Slik hindrer du utlevering av full I de snart 25 årene jeg har vært allmennlege har jeg etablert en rutine for hvordan jeg forholder meg til forsikrings.selskap som ber om utskrift av full (uredigert) journal når pasienten har gitt fullmakt til det. Formålet med rutinen er at forsikringsselskapet skal få korrekt og relevant informa.sjon i saken det gjelder, men heller ikke mer. I. Jeg sender brev til forsikringsselskapet m/ kopi til pasien.ten + eventuelt pasientens advokat, der jeg ber selskapet sende meg konkrete, relevante spørsmål som vedrører den aktuelle forsikringssaken. I mange saker etterkom.mer forsikringsselskapet denne henvendelsen. 2. Hvis selskapet ikke gjør det, sender jeg et brev til pasien.ten med kopi til forsikringsselskapet der jeg ber pasienten innskrenke fullmakten til bare å gjelde relevante opplys.ninger i angjeldende sak eller rett og slett trekke full.makten. 3. Hvis pasienten er enig, lager jeg i samme seanse en lege.erklæring som inneholder relevant og tilstrekkelig infor.masjon og sender det til selskapet med kopi til pasienten. Etter punkt tre er det ikke mange forsikringsselskap som forlanger full uredigert journalutskrift, men 4. Hvis trinn to og tre ikke virker, gjentar jeg trinn en eller går til punkt fem. 5. Hvis pasienten insisterer på at selskapet skal få full jour.nal, sender jeg så utskrift av hele journalen til pasienten selv med et følgebrev der jeg problematiserer utlevering av full journal på prinsipielt grunnlag, ber vedkom.mende lese journalen sin og evt. drøfte konsekvensene av utlevering av journalen med meg og/eller sin advokat, før man evt. gjør det. Jeg gjør oppmerksom på at pasien.ten kan komme tilbake med journalen til meg og inn.skrenke fullmakten til forsikringsselskapet til bare å gjelde relevant informasjon. De færreste pasienter forstår konsekvensen av å gi forsik.ringsselskapet fullmakt til å innhente fulle journalopplys.ninger. De aller fleste pasienter blir ganske betenkt på dette stadiet og innskrenker utleveringsfullmakten eller opphe.ver den, om det ikke alt er gjort. Legeforeningen har tidli.gere konkludert med at slikt samtykke ikke er gyldig av denne grunnen. Legeforeningen har det siste året intensi.vert arbeidet med å sette skranker for hvordan pasientopp.lysninger brukes i ulike sammenhenger (1). Jeg har opplevd at forsikringsselskap ber om full journal.kopi selv om fullmakten er avgrenset til relevant informa.sjon. Du må derfor alltid passe på å lese pasientens fullmakt til forsikringsselskapet nøye før du lager legeerklæringen. Det er bare ett forsikringsselskap i en bestemt sak som ennå ikke har gitt seg når denne fem-punkts oppskriften er fulgt. Jeg kommer ikke til å utlevere full journal på prinsipielt grunnlag. Pasienten takker meg for min standhaftighet. V ær oppmerksom på at ikke alle forsikringsselskaper er medlemmer av Finansnæringens hovedorganisasjon (FNH) og derfor ikke formelt sett er bundet av avtalen som Lege.foreningen har inngått med FNH (2). Alle personforsi.kringsselskaper burde ha en navngitt hovedlege til å bistå seg i erklæringsarbeidet og samspillet med oss. Alle lege.erklæringer fra oss må adresseres til hovedlegen og vurde.res der først. For å søke å stoppe et krav om utlevering av full journal kan en sjekk om selskapet har en hovedlege, og eventuelt en samtale med vedkommende, være et grep. Det bør også vurderes opprettet en offentlig voldgiftslig.nende nemnd som kan benyttes når et forsikringsselskap med pasientens samtykke ikke gir seg på at det vil ha full journalkopi, når legen ikke vil. Journalen og alle øvrige opplysninger forsikringsselskapet innehar i saken sendes nemnda som så velger ut det som den mener er relevante og tilstrekkelige opplysninger fra journalen og gir til forsik.ringsselskapet. Forsikringsselskapet må så fatte sin beslut.ning. En slik ordning vil trolig kunne spare partene for mye ressursbruk, frustrasjon og mistenksomhet -og tausheten vil bli ivaretatt. Nemnda burde også kunne brukes i lig.nende tvister mellom lege og NAV. UTPOSTEN NR.2 • 2008 TIPS TIL PRA KSI S li Ti ps tzl praksis uredigert pasientjournal Vi leger er bundet av lovgivning på området. Vi er pålagt i lov å beholde taushet om pasientopplysninger (3). Den skansen må vi holde. Rutinen medfører ikke mye arbeid i forhold til hva som står på spill. Forsikringsselskapene skal bare ha korrekt, objektiv informasjon som er relevant for det enkelte forsikringstilfellet -helst innen tre uker fra de har bedt om den -når pasientene har gitt sitt informerte samtykke til det. ILLUSTRASJONSFOTO: SUPRIJONO SUHARJITO Referanser I)Legeforeningens hjemmesider: www.legeforeningen.no. Le.geforeningen mener: Policynotat 8/2007. Tilgang til pasient.journal utenfor helsetjenesten. 2) Fastlegetariffen 2007-2008. Avtale om honorar for legeunder.søkelse for forsikringsselskap. Legeforeningen 2007 pp. 41-2. 3) Befring AKC, Grytten NJ, Ohnstad B. Jus for leger. Del Ill: Behandling av pasien informasjon. ISBN 82-7634-310-4. Høyskoleforlaget AS 2002 Kjell Maartmann-Moe UTPOSTEN NR.2 • 2008

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf