Bokanmeldelse: Bedre søvn.

Jannike Reymert

Bokanmeldelse: Bedre søvn.  anmeldelser FORFATTER: Bjørn Bjorvatn TITTEL: Bedre søvn -en håndbok for deg som sover dårlig. SIDER: 153 PRIS: kr. 249 ,. FORLAG: Vigmo & Bjørke Forlag -«Det er lurt å være forberedt på det verste, da går det ofte litt lettere» skriver Bjørn Bjorvatn om ikke-medikamentell behandling av insomni i boka «Bedre søvn». Det er nok lurt å være såpass ærlig ovenfor dem som vil prøve dette oppleg- get, for behandlingen virker brutal: pasienter som lider av mangel på søvn pålegges uker med betydelig søvnrestrik. sjon (ned til fem timer pr natt!) og påbud om å stå opp hvis de ikke får sove innen 15-30 minutter! Med doktorgrad på temaet og ti års erfaring i denne behandlingsmetoden er Bjørn Bjorvatn absolutt en mann å lytte til. I boka «Bedre søvn» presenterer han på en lettfatte.lig måte sitt behandlingstilbud av insomni, en lett blanding av adferdsterapi og kognitiv terapi. Med denne boka kan vi gi pasientene en unik mulighet til å slippe unna noen av alle de tvilsomme reseptene på sovetabletter vi skriver ut med mer eller mindre dårlig magefølelse. Bjorvatn har rikelig vitenskapelig dokumentasjon på at ikke-medikamentell behandling faktisk gir varig og bety.delig bedring av insomniproblemer -i ca. 80 prosent av til.fellene! Jeg kan ikke fri meg fra å tenke: Dette er nesten for godt til å være sant! Er dette virkelig testet ut på et repre.sentativt utvalg av normalpopulasjonen ( = mine pasienter!) eller er det testet ut på spesielt motiverte pasienter som har fått behandlingstilbud på spesialklinikker? ( I Norge er det bare en slik klinikk: Bergen søvnsenter, der forfatteren arbeider). Selv om det ikke skrives eksplisitt i boka tillater jeg meg å tro at den store helbredelsesprosenten er i gruppa sterkt motiverte pasienter med stor evne til å ta til seg et komplisert budskap og holde ut et svært krevende behand.lingsopplegg -altså ikke en type mennesker det går mer enn 12 av på dusinet! Boka er skrevet som en håndbok «for deg som sover dårlig». Den tar utgangspunkt i de plager den søvnløse har, og lar leseren på en lettfattelig måte følge utredningsmuligheter og behandlingstilbud man kan få ved søvnsenteret. Som all.mennlege hadde jeg stort utbytte av å lese boka, jeg følte at jeg nå vet det som er verdt å vite om insomni. Nå har UTPOSTEN TR.5 • 2007 undertegende, i egenskap av å ha vært allmennlege i over 20 år, relativt god lesetrening på slikt stoff -jeg er usikker på hvor mange av mine pasienter som vil ha like stort utbytte av å lese boka, til det bærer den litt for mye preg av å være en lærebok i medisin. Jeg er litt usikker på hva Bjorvatn vil med boka: Tenker han at det er en «gjør-det-selv»-bok der pasienten med hjelp av boka selv kan begynne å helbrede sitt eget søvnpro.blem? Eller ønsker han at pasientene skal lese boka som et supplement til et behandlingstilbud man per dato kun kan få i Bergen? Til det siste alternativet er boka velegnet, og så overbevisende som dette behandlingsalternativet virker, bør jo slike behandlingstilbud etterhvert få et større geogra.fisk omfang enn det har i dag -og med det vil boka kunne få et større publikum. Enn så lenge tror jeg vi som ikke bor på Vestlandet kan bruke boka til å tilby våre pasienter å prøve ut opplegget sammen: Både pasient og lege leser boka og legger så i felles.skap en slagplan for videre behandling av pasientens søvn.problem. Det bør bl.a. være rom for fem til seks konsultasjo.ner over en to til tre-månedersperiode. Skal behandlingen lykkes, bør pasienten være sterkt motivert for en svært kre.vende behandlingsperiode. Etter å ha lest boka gleder jeg meg faktisk til neste gang det dukker opp en pasient med vilje og ønske om å ta imot et behandlingstilbud! Boka bør sees på som et vektig innlegg for å behandle pasi.enters søvnvansker på en ny måte: Budskapet er å bytte ut reseptblokka med adferdsterapi! Med denne boka kan kan.skje ubehaget med å skrive ut så mange resepter på sove.medisin byttes ut med gleden over å få til noe nyttig sam.men med pasienten! Kjøp to eksemplarer av boka og lån den ene ut til din neste insomnipasient samtidig som du selv repeterer innholdet -sammen tror jeg dere vil få stort utbytte av å prøve ut opp.legget! Jannike Reymert