Arbeidsplassbeskrivelse - et nyttig hjelpemiddel ved funksjonsvurdering

Inger Gudding og Arve Lie

Arbeidsplassbeskrivelse - et nyttig hjelpemiddel ved funksjonsvurdering d Arbeidsplassbeskrivelse -et nyttig hjelpemiddel ved funksjonsvurdering1 AV INGER GUDDING OG ARVE LIE Begrepet funksjonsvurdering har fått ny fokus, både gjen.nom Intensjonsavtalen om et mer inkluderende arbeidsliv og utformingen av den nye sykemeldingsblanketten (1). Fastlegen som nå er pålagt å utføre en forenklet funksjons.vurdering, vil merke at oppgaven -blir vanskelig uten mer kunnskap om pasientens arbeidsplass. Den informasjonen han har tilgang på, er den ansattes beskrivelse av et arbeids.miljø som preges av stort mangfold og der sammenhengene mellom arbeidsmiljø og helse er kompliserte. Når en samti.dig vet at konsultasjonstiden er knapp og pasienten ofte usikker på hva legen har behov for, kan vurderingsgrunn.laget bli mangelfullt og misforståelser oppstå. Verken an.satt, arbeidsgiver eller fastlege er tjent med dette. En arbeidsplassbeskrivelse er et verktøy til formidling av mer relevant kunnskap. Her er det arbeidsgiver som tar ini.tiativet og har medansvar for å supplere fastlegen med informasjon. Arbeidsgiver tilbyr legen og den ansatte et fel.les utgangspunkt som grunnlag for vurdering og diskusjon. Beskrivelsen er todelt. Første del inneholder en oversikt over de arbeidsoppgavene som utføres mens andre del er en vurdering av de arbeidsmiljøforholdene som særpreger ar.beidsplassen (2) 1 Artikkelen byggerpå en mer detaljert presentasjon publisert i RAMAZZINI, Norsk tidsskrift for arbeids-og miljømedisin 2002: 3. Arbeidsplassbeskrivelsens første del -oppgavebeskrivelsen Oppgavebeskrivelsen inneholder en kortfattet oversikt over arbeidsoppgaver beskrevet i den rekkefølgen som de vanligvis utføres. Hvis arbeidsplassen er en del av et rota.sjonsprogram, skal hele programmet beskrives. Oppgave.beskrivelsen utformes av leder av avdelingen der arbeids.plassen hører til. Han kjenner til forventninger og krav som stilles og har samtidig oversikt over oppgavene på den en.kelte arbeidsplass. «Interne» ord og uttrykk skal ikke fore.komme. Uttrykksformer som er velkjente og selvfølgelige for alle med lokal bransjekunnskap, kan være tildels ufor.ståelige for andre. Arbeidsplassbeskrivelsens andre del -miljødelen Denne delen gir en oversikt over miljøforhold som særpre.ger arbeidsplassen. Den skal bidra til at faktorer som kan være av betydning for ansattes helse, settes på dagsorden. Hvilke forhold som skal omtales skal være faglig begrunnet og basert på kunnskap om lokale arbeidsforhold. Mulige årsaker til muskel-og skjelettplager som er den diagnose.gruppen som bidrar til flest sykemeldinger, skal vektlegges spesielt. Særlig viktig er kunnskap om fraværsfaktorer som tar utgangspunkt i hvordan arbeidet er organisert (3,4,5). Utformingen av miljødelen krever spisskompetanse, og er UTPOSTEN NR.3 • 2003 ARBEIDSPLASSBESKRIVELSE a en oppgave for ansatte i bedriftshelsetjenesten. Virksomhe.ter som ikke har bedriftshelsetjeneste, kan engasjere fag.personer med tilsvarende kompetanse til å utføre oppgaven. Hensikten med miljødelen er å gi fastlegen tilstrekkelig kunnskap om arbeidsrelaterte forhold som enten direkte el.ler indirekte kan bidra til sykefravær. Forholdene er mange og sammensatte, og det er fagpersonenes oppgave å utforme beskrivelsen slik at den blir lettlest og fungerer etter formå.let. I omtalen av de mellommenneskelige forholdene er det vik.tig at avdelingsleder og bedriftshelsetjenesten samarbeider slik at negative stressfaktorer som er «allment kjent» i mil.jøet kommer med i beskrivelsen. Det er deretter opp til ar.beidstaker å supplere med personlige synspunkter når be.skrivelsen diskuteres med fastlegen. Det forutsettes at legen fortsatt lytter til ansattes arbeidsmiljøbeskrivelser og erfa.ringer. Utrygge mellommenneskelige forhold og åpenbare konflikter er sentrale fraværsfaktorer og hører med i funk.sjonsvurderingen (5). Bruksområder Arbeidsplassbeskrivelsen er først og fremst et hjelpemiddel for fastlegen når arbeidstakerens funksjonsevne vurderes. Hvilke arbeidsoppgaver som legen mener den ansatte kan utføre eller ikke, kan konkretiseres og eventuelle tilrette.leggingstiltak settes i verk. Fastlegen bør etterspørre ar.beidsplassbeskrivelser fra virksomheter som ikke har den som en del av rutinene ved oppfølging av sykmeldte. Hvis det er aktuelt å overføre en yrkeshemmet til annet arbeid i virksomheten, bør fastlegen motta beskrivelser av alle aktu.elle arbeidsplasser til vurdering. Arbeidsplassbeskrivelsen hører også med som sakspapirer i den rutinemessige· kon.takten med trygdeetaten og til trygdeetatens basismøter (2). \ En systematisk bruk av arbeidsplassbeskrivelser vil bidra til et mer målrettet samspill mellom arbeidsgiver, fastlegen og den ansatte. Den bør også gjøre intetsigende legeerklæ.ringer med setninger som: "N. N. trenger lettere arbeid", til historie. Litteratur: I.Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv. Oslo: Arbeids-og administrasjonsdepartementet, 2001. (http: 11 odi n.dep. no/aad/a rbeidsl i v / p30000972/002001-990393/i ndex.dok 000-b-f-a. h tm l. 15.08.02.) 2.Haugen S. Sykefraværsprosjektet ved Ringnes Gjelleråsen: Et samarbeidsprosjekt mellom trygdeetaten og Ringnes Gjelleråsen [S.I.]: Trygdeetaten: 1998. 3. Gudding IH, Musesyken: ny sykdom eller «keiserens nye klær»?. Fysioterapeuten 1995: 10: 12-14. 4. Gudding IH. Økt mestring gjør kroniske muskelskjelettplager lettere å bære Fysioterapeuten 1995: 8: 18-23. 5. Høverstad T, Koefoed G, Gudding IH. Intervensjon mot sykefravær i en industribedrift. Tidsskr Nor Lægeforen 1994: 114: 1317-20. Arbeidsplassbeskrive/se -et nyttig hjelpemiddel ved funksjonsvurdering. Inger Helene Gudding Statens arbeidsmiljøinstitutt Pb. 8149 Dep. 0033 Oslo. Kontaktperson: Inger Helene Gudding/ Arve Lie 396 Statens arbeidsmiljøinstitutt Pb. 8149 Dep. 0033 Oslo Tlf.: 23 19 51 73 Faks 23 19 52 02 E-post inger.h.gudding@stami.no Nøkkelord: Fastlege, arbeidsmedisin, kommunikasjon, sykmelding, attføring. blad for allmenn. UTPOSTEN og samfunnsmedisin Sjøbergvn. 32 -2050 Jessheim Tlf. 63 97 32 22 -Fax 63 97 16 25 -E-mail: rmrtove@online.no Unn deg et eget eksemplar av UTPOSTEN Det koster kr. 425,-pr år! Jeg ønsker å abonnere på UTPOSTEN: Navn ............................................................................................................................................................................................ .. Adresse ........................................................................................................................................................................................ . Poststed ....................................................................................................................................................................................... . UTPOSTEN NR.3 • 2003

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf