Diabetes og førerkort

Inger Williams

Diabetes og førerkort . ING ER WILLIAMS• Assisterende fylkeslege i Sør-Trøndelag I Norge er det over 125 000 perso.ner i aldersgruppen 0-74 år som bruker legemidler mot diabetes. Dette er en økende gruppe. Når det gjelder førerkort, så har vi som leger et ansvar for å vurdere om pasientens sykdom eller behand. ling, kan gi økt risiko i trafikken for sjåfør eller andre trafikanter. I tillegg til klinisk skjønn, vil myndighete.nes lovkrav regulere dette. Førerkortfor.skriftens vedlegg om helsekrav definerer noe av dette når det gjelder de forskjellige førerkortklassene. Helsedirektoratet har også gitt ut en veileder «Retningslinjer for fylkesmennene ved behandling av fører.kortsaker». Fylkesmannen ved fylkeslegen er på vegne av myndighetene tillagt å gi råd og å innvilge dispensasjoner fra fører.kortforskriftens helsekrav. Det trafikale risikobildet for en diabeti.ker knytter seg ikke bare til hypoglykemi som følge av behandling, men også til de følgetilstander som sykdommen kan gi. Menn med type 2-diabetes har to til fire ganger økt risiko for hjerteinfarkt og hjer.neslag. Kvinner har tre til fem ganger økt risiko. I tillegg er diabetikere utsatt for ska.der på små blodårer i blant annet nyrer og øyne. Følgesykdommer kan forebygges og forsinkes gjennom jevnlig kontroll og god behandling. For å forsikre seg om at diabe.tikere som er medikamentelt behandlet og skal kjøre bil, kontrolleres jevnlig, har myndighetene i hele Europa innført mak.simalt anbefalt varighet på førerkort. La.vere klasser -gruppe r, kan ha maksimal varighet på fem år, mens for de høyere -gruppe 2 og 3, er grensen tre år. Risikoen knyttet til sykdom og behand.ling er ulik for type r og 2. Tabletter, GLP-r analoger og insulin er imidlertid sidestilt i forskriften fordi hypoglykemi også kan ut.løses ved tablettbehandling, fordi over.gang til insulin må påregnes, og fordi man ikke ønsker at førerkortforskriftens krav skal påvirke valg av behandling. Førerkortgruppe 1 lett kjøretøy (klasse ABMST) Fyller vanligvis kravene til helse. Du skal fylle ut skjema NA-0202 og NA-0202 b. Der.som diabetessykdommen følges opp av spesialist i indremedisin, skal vedkom.mende fylle ut skjema NA-0202b. Husk å skrive anbefalt varighet. Dersom du mener det er medisinske grunner til at pasientens førerkort skal vurderes oftere enn hvert femte år, skal du skrive det på skjemaet. Skjemaene skal så pasienten ta med til trafikkstasjonen for å få sitt førerkort for.nyet. Dersom pasienten har følgetilstander som gjør at han ikke fyller helsekravene av den grunn (jf. førerkortforskriftens helse.krav), må det søkes fylkesmannen om dis.pensasjon. Dersom pasienten har hatt alvorlig hy.poglykemi de siste r 2 månedene -definert som blodsukker under 3,9 og trengt assis.tanse fra annen person -vil han ikke fylle helsekravene og må søke om dispensasjon. Dette vil vanligvis innvilges når årsak til hypoglykemien er klarlagt, eliminert og ef.fektiv endring gjennomført. Tyngre kjøretøy Gruppe 2 (Cr, CE): Vedlegg r § 3 nr. 5 lyder nå (fra r. august 201 r): «Ved diabetes som behandles med insulin eller andre blodsukkersenkende medika. menter, må a) det ikke ha vært alvorlig hypoglykemi (lavt blodsukker) de siste r 2 måneder b) føreren være fullt oppmerksom på utvik.lingen av hypoglykemi c) føreren regelmessig kontrollere blodsuk.keret minst 2 ganger daglig i forbindelse med kjøring d) føreren kunne redegjøre for farene ved hypoglykemi e) det ikke være tegn på alvorlige komplika. sjoner til sykdommen. Førerkortet kan ikke gis lenger gyldighets.tid enn 3 år.» Risikobildet, kontrollopplegg og krav blir selvfølgelig strengere dess tyngre kjøretøy.ene er. Sjåfører som innehar førerkortklas.se gruppe 2 kan kjøre store tunge lastebiler med tilhenger. Det er derfor viktig at sjan.sen for illebefinnende eller andre proble.mer er så liten som mulig. Dersom du kan svare ja på punktene a til e, vil vedkom.mende fylle helsekravene. Framgangsmå.ten blir da som for gruppe r, men maks anbefalt varighet blir da 3 år. Buss, kjøreseddel mm. Gruppe 3 (Dr, D, kjøreseddel m.v.). Her er det i Vedlegg r § 4 nytt nr. 3 som lyder: «Det må ikke være diabetes mellitus som behandles med insulin eller andre blodsuk. kersenkende medikamenter.» Her vil vedkommende altså ikke fylle helsekravene uavhengig av om pasienten har type r -eller type 2-diabetes. Det må derfor søkes fylkesmannen om dispensa.sjon. Det er noe forskjellig praksis for dispen.sasjon når det gjelder diabetes type r og 2. Diabetes type 1 Denne sykdommen medfører ganske høy risiko i trafikken, og dispensasjonspraksis skal være restriktiv. Det skal nå ikke inn.vilges dispensasjon for førstegangsutste.delse. Dersom det av en eller annen grunn tid.ligere er gitt dispensasjon, vil det måtte foretas en rimelighetsbetraktning ut i fra regulering, helsetilstand ellers, behov og klasse det søkes om. Det kan allikevel ikke gis dispensasjon for klasse D eller kompetansebevis for ut.rykningskjøretøy. En person med diabetes type r kan da altså ikke være bussjåfør eller ambulansepersonell, dersom kravet om at begge på en ambulanse skal ha kompetan.sebevis for utrykningskjøretøy går igjen.nom. Diabetes type 2 behandlet med perorale antidiabetika eller GLP-1 analoger: Dersom sykdommen er under god kontroll på ordinære doser antidiabetika, og legen attesterer at hypoglykemirisikoen er lav, kan det være forsvarlig å gi dispensasjon også for førstegangsutstedelse av førerkort I UTPOSTEN 7 • 2014 li gruppe 3 og kjøreseddel m.v. Forutsetnin.gene er altså at: • sykdommen er velkontrollert på tablet.ter eller GLP-r analoger • det ikke er alvorlige komplikasjoner, jf. NA-0202 pkt. 9 og NA-0202b pkt. 6, 7, 9 og IO. • legen attesterer at det ikke har vært hy.poglykemiepisoder og at risikoen for dette er lav Diabetes type-2 behandlet med insulin Insulinbehandling medfører vesentlig la.vere hypoglykemirisiko ved type 2-diabe.tes enn ved type-r. Pasienter med type-2 diabetes som ikke har komplikasjoner, og der legen attesterer at det ikke har vært problemer med hypog.lykemi, bør derfor kunne få dispensasjon for fornyelse av førerkort i gruppe 3 -klas.se Dr, Dog kjøreseddel m.v., forutsatt at det godtgjøres tungtveiende behov. Under de samme forutsetninger kan det gis dispensasjon for førstegangsutstedelse for kjøreseddel for drosje. For klasse D og kjøreseddel for buss kreves meget gode holdepunkter for lav hypoglykemirisiko, og dispensasjonen skal maksimum vare to år. Det gjøres alltid oppmerksom på at for.nyelse ikke kan påregnes dersom sykdom.men utvikler seg ugunstig. Maksimal dis.pensasjonstid som kan innvilges for denne klassen er alltid tre år. Det er planlagte forandringer i både fø.rerkortforvaltning og vurdering av helse.krav. Det som er skrevet over er gjeldende pr. oktober 201 4. Forandringene vil tidligst komme i løpet av 201 5, men Helsedirekto.ratets hjemmeside vil bli oppdatert ved for.andringer. LENKE TIL HELSEDIREKTORATETS HJEMMESIDE http:/ /www.he Ise direktoratet.no/he lse-o g-o ms orgs tjenester/forer kort/Sider/ defa ul t.aspx . FMSTIWl@FYLKESMANNEN.NO li UTPOSTEN 7 • 20141

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf