BOKANMELDELSE: Klinisk dermatologi og venerologi

Mona Søndenå

BOKANMELDELSE Nytt og nyttig om hud og venerologi Klaus Ejner Andersen, Lars Iversen, Hans Bredsted Lomholt og Hans Christian Wulf Klinisk dermatologi og venerologi Munksgaard 2014, 4. utgave 312 sider Hudsykdommer interesserer meg-sikkert fordi nærmeste hudlege i mange år har vært rundt 90 mil unna. Hudsykdommer er også vanlig i allmennpraksis, og det kjennes greit å se en hudforandring og, nokså ofte etterhvert, skjønne hva det er. Da jeg fikk boken Klinisk dermatologi og ve.nerologi til gjennomlesing ble jeg imidler.tid noe betenkt. Bokens ytre så nokså kje.delig ut, som en helt ordinær lærebok av typen «liten murstein». Blått og brunt om.slag -intet som fristet mitt øye ... Så begyn.te jeg å bla i boken og interessen ble straks vekket. ----...-............. ._....._....,__ ...... _ ...,...._..__,..._..........._.....,.. _...._._ ...... ....._v.,_,._..,..._ .::.-....,.•;:::!::,:: _,.._..,..., _____ .....,_ p,. ...._. .........,1i ......,.....,_ ..........-. ....._ .. '":::... .=-.'!·:-= ...,.........._.._ •• .,..._..,...-........-,_-.Fl ___'fl__ _....., .,.......,_........ ----......---------.. ,... ... _...__ --.-..,- ........ .....a,., ...... _ _.•..,1-4-1-t,IL -.--;.I, ..__ ··---------. ... ............,__ ,...... ........._........._...... ..... .-.J..,,.___.____._. ...............,.... --------.,. ......_.-.,._ _..,._--__.... , ....-.............. -·--.... -------· I forordet står det at dette er en lærebok i hud-og seksuelt overførbare sykdommer beregnet på studenter. Det er ingen ny bok, men en ny utgave (4. utgave). Den er imid.lertid velegnet også for allmennpraksis, står det å lese. Boken er dansk og gjenspei.ler det som er viktig å vite om dette faget i Danmark i 2014-sier forordet. Dette er viktig å ha med seg når man leser den vene.rologiske delen av boken, men heldigvis er lovverket trolig nokså likt det vi har i Nor.ge. Som noe helt nytt følger en digital ver.sjon av boken, en såkalt i-bok som leseren får tilgang til via en unik e-nøkkel som er trykket på innsiden av bokens omslag. Bo.ken har fire forfattere: Klaus Ejner Ander.sen, Lars Iversen, Hans Bredsted Lomholt og Hans Christian Wulf -alle dermatolo.ger, og tre av dem også professorer, ved danske sykehus. ·Boken innleder med en opplisting av nettsteder; her er selvsagt kun danske og internasjonale nettsteder gjengitt. Dette er en svakhet når vi jobber i Norge, men nett.stedene kan selvfølgelig brukes også her i landet. Første kapittel gir en kort gjennom.gang av hud og hudsykdommer. I dette ka.pittelet er det en figur som meget oversikt.lig ramser opp sykdomsmanifestasjoner og tumores som fins på ulike lokalisasjoner på kroppen; i hodebunnen, i munnhulen, i ansiktet og på halsen, på kroppen, på ar.mene, på hendene, på ben og føtter, på in.tertriginøse områder og på genitalia -og til slutt på neglene. Dette var en meget nyt.tig oversikt for meg. Ellers består innholdet av kapitler som inneholder konkrete temaer som eksem.sykdommer, atopisk dermatitt, psoriasis, akne og rosacea. Hvert kapittel innledes med en faktaboks om den aktuelle hudsyk.dommen. Kapittelet beskriver videre pato.fysiologi , klinikk (symptomer og objekti.ve tegn) og behandling av sykdommen kapittelet handler om. Det er meget gode illustrasjoner i form av fotografier. T eg har aldri sett så gode fo.tografier i en «hudbok» tidligere. I tillegg til å være gode fotografier, er det mange av dem, og det er lett å kjenne igjen sykdom.mer jeg har sett tidligere. Oversiktlige ta.beller gir en leser som meg, som ønsker rask oversikt, god hjelp. Boken egner seg kanskje ikke så godt som et oppslagsverk i en travel praksis, men gode fotografier kan nok brukes til å gjenkjenne hudlidelser hos pasienter du har på kontoret. Ønsker man å vite litt mer om ulike sykdommer uten å bruke lang tid, tror jeg boken er glimrende. Den er oversiktlig og lett å finne frem i. Dette er en flott bok for turnusleger som ofte syns hudsykdommer er vanskelig -de gode fo.tografiene og tabellene er til god hjelp. Dette er definitivt en bok jeg kommer til å ha på kontoret, og jeg anbefaler den også til andre. MONA SUNDENÅ ._, I-IUD oa HIID5-ND011!"1[ I UTPOSTEN 5 • 2014 ill