Historier fra virkeligheten: en skoleleges utfordringer

Ottar Fjose

Historier fra virkeligheten: en skoleleges utfordringer HISTORIER FRA VIRKELIGHETEN • En skoleleges utt ord min virksomhet som skole.lege for fem videregående skoler får jeg kontakt med ungdommer som jeg ikke er fastlege til. Mange er elever fra andre kommuner -rundt 300 i året. De bor i vår kommune t 1 hybel eller i internat på skolen. De fleste har aldri selv bestilt seg time til lege tidligere. Ofte er det helse.søster eller personale på skolen som tar initiativ til time hos skolelegen. Jeg er fastlege med fire dager kurativt arbeid og har valgt å fordele min skolelegepraksis, som utgjør fire timer i uken, utover hele uken. Jeg er da tilgjengelig for skoleelevene alle kurative dager. Elevtallet er ca. r 150, men rna nge av elevene bruker sin fastlege i stedet for skolelegen. Følgende historie om en 19 år gammel gutt synliggjør noen av utfordringen med å gi hjelp til denne gruppen av pasienter. 2. MARS 2009 Inspektør fra skolen har bestilt time for pasi.enten. Lang samtale. Han har stort fravær, anslår det til fire uker. Kommer opprinnelig fra annen kommu.ne. Følt seg dårlig etter han kom hit. Han har to søsken som er friske. Foreldre.ne bor i lag. Klarer ikke komme seg opp om morgenen. En periode i vinter stod han opp kl 15-16. Mye våken på natten. Spiller CS/WOW (online spill), ikke pengespill. Spiller ofte 10 timer pr døgn. Har alltid vært interessert i PC. Spiller noen ganger i lag med en annen kamerat, sier det gir han sosial kontakt. Vet ikke om han føler seg deprimert. Har ingen ting annet å gjøre på fritiden. FUNN: blek, slank, «humørløs», smiler ikke. « Trist» kroppsspråk. Kobalamin 163 (175-700), Folat 6,3 ( > 8). Oppfordrer han til å føre liste over hvor mye han spiller. 19. MARS. Høy homocystein, 33. 25. MARS. Helsesøster ringer. Han kommer ikke på skolen -har forsovet seg. Ligger tynt an mht til karakterer. Hybelvertinnen ønsker å kaste han ut. Hun har uttalt at hun er redd han, siden han ser ut som han har psykiske problemer. Helsesøster har besøkt han på hy.belen og synes han virker deprimert. Hun klarte ikke få noen givende samtale med han. Hun synes det virker som foreldrene i liten grad er engasjert. Har han en dyssosial per.sonlighetsforstyrrelse eller annen alvorlig pa.tologi? 26. MARS. Ikke møtt til time. 27. MARS. Ringer rektor på skolen. Informe.rer om at han har lavt B12 • Rektor skal ringe meg tilbake. 16. APRIL. Ikke møtt til time. Jeg ringer stu.dieinspektør. Hun har snakket med foreldre.ne. 17. APRIL. Telefon fra studieinspektør; Elev.en møter ikke til avtaler og konsultasjoner. Ser ikke ut til å være interessert i hjelp. Virker ikke som han forstår alvoret i sin egen situa- UTPOSTEN 2 • 2011 Lenket til PC'en -han gjør aldri noe annet enn PC-aktiviteter. ".'."'""'"M''""""''" sjon. Har lite grenser når det gjelder dataspill. Lærerne blir oppgitte og rådløse. 11. MAI. Ny telefonsamtale med studiein.spektør. Han er nå flyttet hjem. Jeg anbefaler at han følges opp av fastlege, og at man vurde.rer om det er annen psykisk lidelse eller om spilleavhengighet er det primære. 4. NOVEMBER 2010. Konsultasjon. Tilbake, nå på en annen vide.regående skole på stedet. Vet ikke helt hvor.for han kommer til lege i dag. Sannsynligvis har helsesøster eller studieinspektør bestilt time for han. Til nå hatt sju dagers fravær i høst. Ber han fortelle om seg selv: To setnin.ger; Han har vært ganske stille og alene. Vært til OT/ PPT tidligere. Sier han ikke greier å bry seg, greier ikke å møte opp. Har ikke gjort noen ting hjemme det siste året. Tror det er på grunn av angst og depresjon han ikke klarer å bry seg. Bruker nå Venlafaxin 150 mg en gang daglig. Føler han har hatt nytte av den. FUNN; Virker trist og humørløs. Svarer stort sett med ett ord eller svært korte setninger. Smiler ikke i det hele tatt. Vi tar serum kon.sentrasjon Venlafaxin; 1653 (400-2000) Ber om at han tar med kopi av journalen fra fastlegen neste gang. 18. NOVEMBER KONSULTASJON. Han er opptatt av støtfølelse i hodet. Møter nesten hver dag på skolen, men ikke i det siste. Spilt ca ro timer det siste døg.net. Får ikke gjeld. Ble mobbet på skolen i åttende klasse. Fø.ler problemene begynte da. Snakker egentlig ikke så mye med foreldrene. Har normalt for.hold til begge. Ønsker å bli noe innen IKT. Klarer å stå opp mellom kl åtte og ti. Hva han gjør når han ikke er på skolen? Han gjør aldri noe annet enn PC-aktiviteter eller ser på fjernsyn. 24. NOVEMBER. Møte i ressursteam på sko.len. Vi drøfter min pasient og en lang liste av elever med spesielle utfordringer. Blir enig om at det bør kalles inn til felles møte med NAV, OT/ PPT, lege, klassekontakt og elev.inspektør. 15. DESEMBER -får kopi av journalen hans fra fastlegen. Jeg får innblikk i hva som er skjedd på det halvannet år som er gått siden sist jeg så han. Mor har tatt han med til fastlege. Hun tror han blir økende deprimert fordi han flyttet på hybel. Han er henvist til DPS gruppebehand.ling. Han trakk seg fra gruppebehandling da han syntes det ble for tøft. Han har fått innvi!. get arbeidsavklaringspenger. Er startet med Efexor. Fastlegen har henvist han til vårt DPS siden han nå er flyttet hit igjen 16. DESEMBER. Telefon fra ny helsesøster. Han har ikke møtt på skolen i det siste. Hun har fått tillatelse til å ringe foreldrene, men ikke oppnådd kontakt med dem. Jeg k ringe kontaktlærer om det er noe jeg lurer pa. 17. DESEMBER. Ikke møtt til time. Frafallet i videregående skole er ro-30 pro.sent. En del av mine pasienter sliter år etter år med å komme seg gjennom skolen. Motiva.sjonen er lav, men de føler at de ikke har annet valg enn å gjennomføre. Alle har rett til fem år i videregående skole. Verdsetter vi ungdommene sine ressurser ved å la de gå det ene året etter det andre på denne måten? Eller skaper vi ett økende antall unge uføre. Ett lyspunkt i denne historien er kontakten han hadde med fastlegen, hvor han etterhvert fikk behandling med antidepressiva. Han har blitt relativt mye bedre etter det, men jeg er likevel usikker på om han bør fortsette i videregående skole. Ottar Fjose UTPOSTEN 2 • 2011

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf