Bokanmeldelse: Legers profesjonsetikk.

Eli Berg

Bokanmeldelse: Legers profesjonsetikk. i! li Terje Mesel Legers profesjonsetikk I Refleksjon og mestring i en sykehuskultur Høyskoleforlaget AS 2009 308 5. Dette er en bok som jeg med en gang vil anbefale for Utpostens lesere. Boken er en bearbeidelse av en avhandling kalt «Profesjo.nelle i klemme», som Terje Mesel forsvarte for sin Phd.grad ved det medisinske fakultet i Oslo i 2009. Han er teo.log med erfaring fra undervisning innen filosofi og etikk. Han har i studien innlemml".t leger fra ulike sykehus i Nor.ge. I kvalitative forskningsintervjuer søker han svar på hvordan legene evner å være et «profesjonsetisk subjekt», som han kaller det -altså hvordan legene mer eller mindre bevisst forholder seg til små og større etiske utfordringer i sin daglige praksis. Hvorfor lese en doktoravhandling? -For det første fordi denne boken gir leger utenfor sykehus et innblikk i hvilke etiske og praktiske dilemmaer våre kolleger i institusjone.ne baler med for tiden, både når det gjelder arbeidet med pasientene direkte, kolleger og sykehusledelse. Og det er ikke uvesentligheter som kommer fram. Boken tematiserer utviklingstrekk som neppe er ønskelige verken for syke.huslegene eller for befolkningen som legene skal hjelpe. ri I I I Legers profesjonsetikk meldirJger om og f.a • den gode pr1mærmed1s1n Enn så lenge kan det se ut som om legene evner å stå imot en del av det som kan komme til å bryte ned fag og profe.sion. For det annet gir boken en eksemplarisk presentasjon av en kvalitativ studie. Her skriver forfatteren lettlest og med en spennende stigning i framstillingen om gangen gjennom en intervjustudie -fra ide og gjennom teoretiske overveiel.ser og metodevalg til en jordnær beskrivelse og analyse av feltarbeidet. Vi blir kjent med 21 anonymiserte sykehus.kolleger: kvinner og menn, erfarne og relativt nyutdanne.de. Sitater og kommentartekst utfyller hverandre på en smidig måte som gir god lesbarhet gjennom hele boken. Det er ikke daglig kost at en person utenfor helsetjenesten kan utvise et slikt «innenfra-perspektiv» som forfatteren av denne boken. Hans kvalitative tilnærming er i så måte en styrke for å gjøre stoffet ytterligere troverdig og relevant. Så god lesning! Eli Berg Senter for helsefremmende arbeid, Ah us/UiO UTPOSTEN NR. t • 2010