Allmennmedisinske utfordringer:Allmennmedisinsk akuttmedisin-empirien gjev rettleiing til handling.

Allmennmedisinske utfordringer:Allmennmedisinsk akuttmedisin-empirien gjev rettleiing til handling. Utposten publiserer for tiden en artikkel. serie under denne fellesbetegnelsen. Vi ønsker å sette lys på felter av allmenn. medisinen som kan virke vanskelige, uklare og diffuse, og som man kanskje ikke lærte så mye om på doktorskolen, men som vi stadig konfronteres med i vår arbeidshverdag. Redaksjonen ønsker også innspill fra leserne. Allmennmedisinsk akuttmedisin -empirien gjev rettleiing til handling AV SVERRE RØRTVEIT Utposten er eit tidsskrift som dokumenterer at det finst ei levande interesse for akuttmedisin i nokre miljø i den norske allmennmedisinen. Eg hugsar mellom anna eit entusiastisk referat frå Henningsvær-kurset i nr. ]18-03, Mads Gilbert sin flammande og programmatiske artikkel i nr. 3-04, dessutan fleire bidrag frå Helen Brandstorp opp gjennom åra, inkludert intervju med akuttmedisinske eld.sjeler i distrikts-Noreg. Seinast i nr. 3-09 uttrykkjer Nils Rune Nilsen og Harald Lystad i ein velskriven artikkel, bekymring både for at allmennlegane ikkje tek ansvar for akuttmedisinen, og for at AMK-systemet til dels pressar allmennlegane vekk frå feltet. Akuttmedisinsk epidemiologi I dette innlegget bringer eg materiale frå eit anna perspek.tiv, nemleg data frå ein studie med detaljert og fullstendig registrering av alle akuttmedisinske tilfelle i Austevoll kommune over ein to-års periode. Det dreier seg med andre ord om den allmennmedisinske akuttmedisinen sin epide.miologi, noko det ikkje er lett å finna stoff om andre stadar. Innlegget er basert på to artiklar i Tidsskrift for den norske legeforening nr 812009 (1, 2). Innbakt i refereringa av funn, har eg også gjeve vurderingar basert på lesse data. Austevoll er ein øykommune utan fastlandssamband, med 4400 innbyggjarar. Kommunen er liten og oversiktleg. På den tida me starta studien, hadde Austevoll ein liten stamme av entusiastiske legar og velfungerande, stabilt ambulanse.personell. I legetenesta har det vore ein mangeårig kultur for mobilitet, noko som viser igjen i ein atskilleg høgare frekvens av sjukebesøk enn landsgjennomsnittet, høgare deltaking i akuttmedisin, og, i den andre enden av skalaen, høgare fre- Sverre Rørtveit er kommunelege 2 i Austevoll kommune, og har deltidsstilling ved Seksjon for allmennmed.isin, Universitetet i Bergen. Spesialist i allmenn.medisin. Han har forskingsinteresser innanfor områda akuttmedisin i allmennmedisin og impetigo. Medlem av arbeidsgruppa som utar.beider nasjonale retningslinjer for antibiotika.bruk i primærhelsetenesta. Er med-initiativ.takar til nystarta forskingsprosjekt om epide. miologisk kartlegging av utviklinga av svineinfluensa-epidemien i nokre kommunar i Hordaland. kvens av telefonråd som tiltak ved legevaktkontaktar. Desse forholda gjorde det mogleg å gjennomføra prosjektet. Allmennmedisinsk lærdom nr I: I løpet av to år registrerte me 236 akuttmedisinske hen.dingar, med til saman 240 pasientar. Det tilsvarar 2,7 pro.sent av populasjonen per år. Det er to og ein halv gong meir enn ei undersøking basert på teljing frå ein AMK-sentral kom fram til. Det passar godt med at berre litt meir enn ein tredjedel av hendingane vart meldt til legen frå AMK-sen.tralen. Resten vart meldt direkte til legekontoret, via lege.vaktsentralen, eller andre kanalar. Det betyr at ein norsk fastlege med vanleg listelengde vil koma bort i ei akuttmedisinsk hending annakvar veke eller oftare. Vel å merka dersom vedkommande organiserer seg slik at ho/han er tilgjengeleg for dei akutt farlege situasjo.nane som skjer med pasientane, og tek del i ordinær lege.vaktordning. Altså, spørsmålet om legen eksponerer seg for dei potensielt akutt farlege hendingane. Dette er allmenn.medisinsk lærdom nr 1: Allmennmedisinsk akuttmedisin inneheld eit stort tal hendingar. UTPOSTEN NR .5 • 2009 ALLMENNMEDISINSKE UTFORDRINGER a Allmennmedisinsk lærdom nr 2: Teljingar frå sjukehus, det vil seie frå AMK, underestime.rer grovt kva som faktisk skjer av akuttmedisin ute i sam.funnet. Det er i allmennmedisinen dei faktiske tilhøva kan kartleggjast. Allmennmedisinsk lærdom nr 3-" Oversikt over dei diagnosene som legen mistenkte, frykta eller såg det som viktig å få utelukka, omfatta totalt 62 ulike ICPC-koder. Med andre ord er det ei stor variasjonsbreidde og eie stort mangfald av situasjonar ein kjem opp i, og som utgjer den allmennmedisinske akuttmedisinen. Det utgjer allmennmedisinsk lærdom nr 3. Det er vanskeleg å få dette faktumet til å rima med at det mange stader i landet framleis er manglande formell, medi.sinsk kompetanse hjå ambulansepersonellet og dermed på den akuttmedisinske hendingsstaden. Yrkestittelen ambu.lansearbeidar føreset tre års vidaregåande skule og deretter praksis. Mange er unge, uran særleg klinisk erfaring og har sett få pasientar, mange er så unge at dei ikkje har sertifikat for ambulansen eingong! Alle er likevel godt drilla i den avgrensa lista av prosedyrar dei skal meistre. Det er eie paradoks for meg at mange av legekollegene mine meiner at ambulansepersonellet er meir kvalifisert enn dei sjølve i akuttsituasjonane, og at legane ikkje treng åta del der. Det gjeld kanskje for dei få prosedyrane, men ikkje for det breie spekteret av tilstandar allmennpraktikaren har Øykommunen Austevoll har både båt-og bilambulanse. Personellet er fra venstre: skipper Johnny Horgen, sjåfør Diana Troland og ambulanse.mann/matros Jostein Hovland. FOTO: SVERRE RØRTVEIT diagnostisk kompetanse på. Det er ingen grunn til å ned.gradere verdien av å sjå hundrevis av pasientar årleg, i for.hold til at mange ambulansearbeidarar faktisk ser monaleg færre pasientar i løpet av eie år. Allmennmedisinsk lærdom nr 4: Kor skjedde dei akuttmedisinske hendingane? I pasienten sin heim eller anna bustadhus i 71 prosent av tilfella, på veg eller i terreng i r r prosent, på offentleg stad i åtte prosent, industriarbeidsplass eller i fritidsarbeid i seks prosent, på båt eller i sjø i fire prosent, og på legekontor i en prosent. Dei første behandlingstiltaka vart gjort i heimen i 63 prosent av tilfella, i 79 prosent vart behandlinga starta på hendings.staden. I studien var legen første personell hos pasienten i 53 prosent av tilfella, ambulansefolka var først i 25 prosent og i 21 prosent kom dei samstundes. Akuttmedisinske hen.dingar er noko som skjer heime hjå folk og ute i samfunnet, og det er urimeleg at ikkje behandlinga skal starta der. Då må me vera der! Dette er allmennmedisinsk lærdom nr 4. Allmennmedisinsk lærdom nr S: Ein viktig del av studien var høvet mellom alvorsgrade.ringa ved meldingsmottaket og når ein deretter kom til pasienten og fekk undersøkt ho eller han. Alvorsvurde.ringa vart nedgradert i 43 prosent av hendingane. I 11 pro.sent av hendingane skjedde oppgradering av alvoret, men nedgradering var altså fire gonger så hyppig og skjedde i meir enn fire av ti tilfelle. UTPOSTEN NR.5 • 2009 ALLMENNMEDISINSKE UTFORDRINGER il Nedgraderingsfenomenet er nok felles for den prehospitale akuttmedisinen og når pasienten kjem til sjukehuset sitt akuttmottak, men det blir sjeldan omtala og talfesta. Eg har ei kjensle av at det sannsynlegvis er litt flaut at ting ikkje er så alvorlege som først mistenkt, heltestatusen vår blir litt mindre når me ikkje heile tida gjer medisinsk avanserte saker. Men det er ingen spøk for medisinske lettvektarar å avgjera at synsforstyrringane til ein pasient dreidde seg om migrene med aura og ikkje hjerneslag, at barnet med krampar om natta hadde feberkrampe og ikkje var nær ved å døy, og at synkopetilfellet var av vasovagal karakter og ikkje trang sjukehusinnleggjing. Mi oppsummering av dette er at medisinen generelt, og all- mennmedisinsk akuttmedisin spesielt, har bruk for høg utelukkingskompetanse, ikkje berre høg tiltaks-og prose-dyrekompetanse. Utelukkingskompetansen krev gode medisinske kunnskapar, det krev den medisinske profesjo.nen. Det er allmennmedisinsk lærdom nr 5. Allmennmedisinsk lærdom nr 6: Som ein del av dette aspektet inngår det å vita kva tid tek.nikk ikkje er viktig, kva tid det rett og slett er viktig å leggja prosedyrane vekk, fordi dei kan vera skadelege. Typiske eksempel er det viktige i ikkje åta EKG av ein svært ung pasient med angst og brystsmerte, der god samtaleteknikk og epidemiologisk kunnskap sikkert kan utelukka alvorleg sjukdom, og det viktige i å ikkje gje Ortilføring til ein pasi.ent med hyperventilasjonsanfall. Ofte må overivrige med.arbeidarar hindrast i å iverksetja slike prosedyrar, og berre den legen som har ei viss breidde i den medisinske kompe- tan sen sin, kan sørgja for at det skjer. Det er allmennmedisinsk lærdom nr 6, betydninga av pro- sedyrenekting i nokre situasjonar. Allmennmedisinsk lærdom nr T At utelukkingskompetanse og prosedyrenekting er sen.tralt, betyr det at prosedyrekunnskap ikkje er viktig? Sjølv.sagt ikkje. Dersom me ser heilt konkret på prosedyrar som vart gjort med pasientane i Austevoll, så kan me kanskje utkrystalli.sera den allmennmedisinske akuttmedisinen sitt daglege brød. Sjå tabellen. Innleggjing av venekanyle, gjeving av intravenøse medisi.nar, administrering av oksygen, EKG-taking og overva.king av hjarterytme med skop, var dei tiltaka som vart gjort spesielt hyppig, og i Austevoll var det legen som iverksette desse tiltaka minst like ofte som ambulansepersonellet. Neste allmennmedisinske lærdom frå studien vår kan då vera at vekt bør leggjast på å skaffa seg ei basal meistring av desse tiltaka. Det kan bety skilnaden mellom om legen føler at «dette greier eg, eg må læra mein, på den eine sida, og «dette greier eg ikkje, det er best eg finn meg ein jobb der eg ikkje kjem bort i akuttmedisin» på den andre sida. Vene.kanylering, kunnskap om Orflaska med ventilar og masker, gjeving av akuttmedikamenter og EKG og hjarteovervå.king, er det som allmennmedisinaren bør satsa på å læra seg og beherska, i tillegg til basal meldingsteneste på helseradio. Kanskje bør me vera skarpare i å avvisa at store delar av den mentale kapasiteten på kurs i akuttmedisin for legar skal gå med til innstikkstadar og ventilmekanismer ved trykk.pneumothorax, cricothyreotomi og innlegging av sentralt venekateter. I akuttsituasjonen har det stor betydning for det psykolo.giske forløpet om pårørande, tilskodarar og pasient ser at legen har eit nokolunde flytande og planmessig grep om korleis han skal gjera desse vanlegaste akuttmedisinske TABELL I. Spesielle prosedyrar utført første og andre behandlingsstad (prosent av 240 pasientar) Tilleggsbehandling Første behandlingsstad andre behandlingsstad Prosedyre % % Venekanyle 37 10 Luftvegstiltak inkludert 02 37 7 Medikament iv/im/sc 29 5 EKG-taking/rytme-overvaking 28 5 Stabilisering av fraktur og ryggsøyle 6 1 Inhalasjon av medikament 4 1 Hjarte-lungeredning 3 0 Andre 4 1 UTPOSTEN NR .5 • 2009 ALLMENNMEDISINSKE UTFORDRINGER m Allmennmedisinsk lærdom nr 7 er altså å fokusera på kva som eigentleg er dei viktige kunnskapane for allmennmed.isinsk akuttmedisin. Nokre vil meina at dette var ei over.forenkling av realiteten. Tabellen viser at det blir gjort andre prosedyrar også. Men ein viss tryggleik i basiskunn.skapane er antakeleg grunnleggjande for at legen skal kunna gå vidare i den akuttmedisinske prosedyrepyrami.den, der toppen kanskje består av avansert hjarte-lungered.ning og medisinsk leiing av skadestadsarbeid. For å kunna retta dei akuttmedisinske kursa inn på allmennmedisinen sitt behov, bør me ikkje ta rolla som passive diffusjonsmot.takarar frå utstyrsfabrikantar og anestesilegekorps. Litt om metode Dei lesarane som har greid å halda koken heilt til no, skal belønnast med nokre linjer om metoden for studien. Lege og ambulansepersonell fylte ut kvar sitt registreringsskjema straks etter kvar akuttmedisinske hending. For legen inne.heldt skjemaet 84 spørsmål og for ambulansepersonellet 29 spørsmål. Me registrerte data om hendingsstaden, første og andre behandlingsstad, den medisinske behandlinga, om det var legen eller ambulansepersonellet som gjorde det, data om kommunikasjon og ulike praktiske forhold og eventuelle problem under behandlinga og transporten. Spesielt la me vekt på å få ei vurdering av kor alvorleg den aktuelle situasjonen vart vurdert av legen og ambulanseper.sonellet ved to tidspunkt: Først ved mottaket av meldinga om situasjonen, dernest ved den faktiske undersøkinga av pasienten. Hovudinklusjonskriteriet var hendingar der legen ved det primære meldingsmottaket vurderte pasienten sin tilstand slik at ho eller han måtte leggja all anna pågåande aktivitet til side og rykk ja ut til pasienten straks. Med andre ord ein subjektiv definisjon. Er akuttmedisinen vårt bord? Mange meiner at det ikkje er det. Det er ei kjent sak at ein passiv og til og med fråverande tendens ser ut til å ha utvikla seg mange plassar, me høyrer utsegner som «hos oss lar me ambulansen ordna opp» og «dei går rett til akuttmottaket» og av og til: «akutte hendingar skjer veldig sjeldan i vårt nærmiljø». Nilsen og Lystad uttrykkjer stor bekymring for dette i Utposten nr. 3-2009, dei meiner definitivt dette er vårt bord, og eg er heilt samd i det. Korleis kan utviklinga snuast? Det er ein god ting at kurs i akuttmedisin er korne inn som eit obligatorisk element i utdanninga til spesialiteten, og det er ein god ting at Hand.lingsplanen for legevakt (3) foreslår obligatorisk legeutryk.king ved raude responsar, i tillegg til at sjukebesøk skal gjenopprettast som eit reelt tilbod. Eg har to moment som eg vil fokusera på, som kan ha noko å gjera med allmennlegane si deltaking i feltet. I det første momentet er eg meir ein synsar enn i det andre momentet, som har belegg i data frå studien. I) Legen vil føla seg meir fortapt enn nødvendig i akuttsitu.asjonen dersom ho/han i alle andre situasjonar enn raud.respons-utrykking gjer legearbeidet sitt på legekontoret eller legevaktstasjonen. Legen må faktisk utstyra seg for og organisera seg for å vera mobil og korna seg ut til pasien.tane, også når det «berre» gjeld mindre hastande tilstandar, men der sjukebesøk kan vera ei gunstig kontaktform. Tenk gjerne på dei svært gamle pasientane med akutt infeksjons.problematikk, men også på andre aldersgrupper med bety.deleg nedsett allmenntilstand. Eg høyrer mange motargument frå kolleger, om kor van.skeleg det skal vera å gjera ein god jobb heime hos pasien- UTPOSTEN NR. 5 • 2009 ALLMENNMEDISINSKE UTFORDRINGER il ten, fordi det er veldig tungvint å bringa moderne diagnos.tisk utstyr med seg. Dette er etter mi meining eit reint kultur-og tradisjons.spørsmål. Det er ikkje vanskeleg å bringa med seg dagens enkle laboratorieutstyr eller EKG-apparat ut til pasienten, eg synast det er lett som berre det. Evne til å vera mobil, mental og utstyrsmessig beredskap til å yta legejobben sin hos pasienten, trur eg utgjer ein del av den nødvendige tre.ninga for at legen skal kunna yta noko positivt i akuttsitua.sjonane. Omstilling for mange? Ja. Vanskeleg? Overhovud ikkje, det er eit haldningsspørsmål. 2) Det andre momentet er at me ikkje må gjera den all.mennmedisinske akuttmedisinen vanskelegare enn nød.vendig. Her er eg redd for at eg må polemisera mot kolleger som har same ønskje som meg, at allmennmedisinarane skal ta ansvar for akuttmedisinen i lokalsamfunnet rundt seg. Eg synast Nilsen og Lystad i artikkelen sin i nr. 3hoo9 fokuserer for mykje på: a) tilstandar som er svært dramatiske og sjeldne, og treng avansert utstyr for diagnostikk b) at avanserte enkelt-tiltak (eller kombinasjon av tiltak) verkar direkte livreddande c) at ambulansepersonellet har høg kompetanse og er dei som ordnar opp, medan legane er urøynde og forkomne i situasjonane. Eg meiner at: a) i røynda er det svært sjeldan at akuttutrykkingar viser seg å resultera i at ein finn ein pasient i direkte overhengande livsfare, så sjeldan at det ikkje er rimeleg å fokusera så sterkt på det b) avanserte enkelt-tiltak som er spontant livreddande, er noko som ein lege opplever uhyre sjeldan i karrieren sin, og faktisk også ambulansepersonellet, og c) at me ikkje har empirisk belegg for å meina at ambulan.sepersonellet generelt sett har veldig god akuttmedisinsk kompetanse. Eg har i dette innlegget forsøkt å få fram litt om den fak.tiske variasjonsbreidda i tilstandar, kva for behandlings.messige tiltak som har vore aktuelle i vår kommune, og eg har forsøkt å framheva at den spesifikke legekompetansen dreier seg ikkje minst om å utelukka alvorlege tilstandar og avverga skadelege tiltak. Me kunne kalla det klokskaps.dimensjonen i akuttmedisinen. I klokskapsdimensjonen har prosedyrekunnskap og utstyr ein sentral plass, men det skal balanserast mot det som i røynda viser seg å vera beho.vet. UTPOSTEN NR.5 • 2009 Referansar I. Akuttmedisinske hendingar i ein utkantkommune. Sverre Rørtveit,Stein_ar Hunskår. Tidsskr Nor Legeforen 2009; 129:738-42 2. Akuttmedisinsk handsaming i ein utkantkommune. Sverre Rørtveit, Steinar Hunskår. Tidsskr Nor Legeforen 2009; 129:735-7 3 . ... er hjelpa nærmast! Forslag til Nasjonal handlingsplan for legevakt. Nasjonalt kompetansesenter for legevaktmedisin, U ni fob helse, 75 s., 2009 Evt. spørsmål og kommentarer kan rettes til: sverre.rortveit@austevoll.kommune.no FAGSEMINAR I SYKEHJEMSMEDISIN STED: Bergen Røde Kors Sykehjem, Ellerhusensvei 35, 5043 Bergen TID: Torsdag 22.10.2009 og fredag 23.10.2009 Verdighetsenteret LÆRINGSMÅL: Øke kompetansen OMSORG FOR GAMLE og interessen for lindrende behandling i livets siste fase. Helhetlig tilnærming med fokus også på ikke-medikamentelle tiltak. MÅLGRUPPE: Leger, allmennleger, leger som arbeider i sykehjem og geriatere KURSARRANGØR: Verdighetsenteret ved Bergen Røde Kors Sykehjem, Bergen KURSKOMITE: Stein Husebø/Lege og leder for Verdighet.senteret, Gerd Torbjørg Amdal/Lege ved Verdighet.senteret og overlege ved Bergen Røde Kors Sykehjem GODKJENNINGER: Allmennmedisin: godkjent med 16 poeng som emnekurs/klinisk emnekurs i geriatri/sykehjems.medisin til videre-og etterutdanningen. GERIATRI: Godkjent med 16 timer som valgfritt kurs for leger under spesialisering og for spesialistenes etter.utdanning. KURSAVGIFT: 2500 kr som inkluderer lunch begge dager ANTALL DELTAKERE: max 25 PROGRAM: Se på www.verdighetsenteret.no under kurs eller du får det av koordinator Inger Wilhelmsen Seljestad. Programmet er også på Legeforeningens nettside. PÅMELDING: til Inger Wilhelmsen Seljestad, koordinator, TLF.: 55 39 77 41 /41636 184, E-POST: koordinator@verdighetsenteret.no VELKOMMEN TIL KURS I BERGEN!

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf