Bokanmeldelse: Kunnskap, makt og pasientrollen

Tom Sundar

Bokanmeldelse;Kunnskap, makt og pasientrollen. BOKANMELDELSE Akulr,or1.(red.) DEN MODERNE anmeldelser PASIENTEN Kunnskap, makt og pasientrollen Den moderne pasienten er en antologi eller artikkelsamling med bidrag fra 15 forskjellige forfattere som har bakgrunn fra samfunnsvitenskapelig helseforskning. Boken tar for seg pasientens plass og rolle i et helsevesen preget av endringer og kompleksitet, et helsevesen som i løpet av få år har vært gjenstand for store reformer -fremfor alt fastlege.reformen og sykehusreformen -som har ført til en større vektlegging av kundeorientering og markedstenkning. Pasientrollen blir beskrevet og analysert mot et bakteppe av endringer som finner sted innen helseområdet i de fleste vestlige land, der sentrale trender er industrialisering av medisinen, medikalisering og risikotenkning, konsume.risme, økonomisk rasjonalitet og økt tilgjengeliggjøring av medisinsk informasjon. Til tross for reformer og endringer som har tilført pasientene mer kunnskap og makt, viser for.fatterne at enkeltpasientens valg-og påvirkningsmulig.heter fortsatt er underlagt medisinske ideologier og tradisjonelle maktstrukturer i helsevesenet. Forfatterne beskriver forholdet mellom pasient og behandler som ambivalent og uforutsigbart, formet gjennom maktkamp og forhandling, konflikt og enighet, maktesløshet og sam.arbeid. Ved å problematisere pasienten som kunde, den kunnskapsrike pasienten, den ansvarlige og den selvforval.tende pasienten, og den nyfødte pasienten med alvorlig sykdom, tegnes et sammensatt bilde av den moderne pasi.enten som forholder seg til en kompleks helsekontekst. Boken favner et spekter av temaer som er like bredt og sammensatt som bildet den tegner av pasientrollen. Bokens målgruppe er studenter, praktikere, forskere, politikere og beslutningstakere. Spørsmålet er om forfatterne treffer alle disse gruppene. For selv om artiklene er tematisk interes.sante og drøftende i form, er språkdrakten utpreget akade.misk og ofte utilgjengelig for lesere som ikke har kjennskap til sosiologenes begrepsapparat. Dels skyldes nok dette at flere av artiklene er komprimerte versjoner av større viten.skapelige arbeider. Når det er sagt, synes jeg at flere av kapit.lene er svært tankevekkende, spesielt de som redegjør for symbolske så vel som strukturelle maktrelasjoner i helsevese.net. Jeg vil også trekke frem Olaug Lians kapittel om kunde.metaforen, der hun peker på kritikkverdige vridnings.effekter av helsereformene hva angår prioritering av ulike pasientgrupper, og der hun viser at enkeltpasientens mulig.het til å velge lege eller sykehus i realiteten er svært begrenset. Det som ofte er et problem med antologier som denne, er at tematikken kan bli sprikende. Når antall forfattere overgår dusinet, kan det for leserne være vanskelig å få øye på en rød tråd. Dette er ikke tilfellet her. Artiklene er enhetlig for.ankret i den medisinske sosiologien, som befatter seg med hvordan folks sykdomsoppfatning formes og virker inn på utviklingen av helsetjenestene. I Den moderne pasienten handler det om pasienten som aktør og premissleverandør, det handler om fordeling av kunnskap og makt, og om møtene mellom pasienter og helsevesen. Således er boken absolutt aktuell for legelesere. Tom Sundar UTPOSTEN bladforallmenn. og samfunnsmedisin Sjøbergvn. 32 -2050 Jessheim TLF.: 907 84 632 -FAX 63 97 16 25 -E-POST: rmrtove@online.no Unn deg et eget eksemplar av UTPOSTEN Det koster kr. 450,-pr år! Jeg ønsker å abonnere på UTPOSTEN: Navn ............................................................................................................................................................................................ .. Adresse ........................................................................................................................................................................................ . Poststed ....................................................................................................................................................................................... .