Bokanmeldelse

Bokanmeldelse il BOKANMELDELSE anmeklelser FASTLEGEN Det er over ti år siden Magne Nylenna gav ut boka «Å drive praksis», og med innføring av fastlegeordningen var tiden moden for en oppdatert «oppskriftsbok» for drift av all.mennlegekontorer. Gisle Roksund og medarbeidere har gjort et grundig arbeide for å beskrive alle feltene en fast.lege må ha oversikt over for å sikre at legekontoret drives forsvarlig. Bokas innledes med drøfting av meningen med det vi driver med og oppfordrer til å sette arbeidet vårt i riktig perspektiv: «Når jeg får følelsen av å ha hjulpet en person litt på vei, fått et anerkjennende smil, en takk og ei varm hand, da synes jeg det er godt å være doktor!» skriver Gisle Roksund og det er vel akkurat en så enkel -og så vanskelig-målsetting vi bør ha: Et legekontor der det er rom de gode følelser! Kapitlene som følger er fullpakket med tungt stoff og blir fort litt overveldende. 60 sider med jus og økonomi er ikke akkurat noe man leser på senga for å roe seg ned etter entra.vel arbeidsdag! Kapittelet om internkontroll og praktiske forhold på arbeidsplassen er også temaer som krever høy konsentrasjon. Tross disse tunge temaene er boka velskre.vet og oversiktlig, selv om lay-outen kunne gitt litt mer plass for luft mellom underkapitlene. Forfatterne kan ikke lastes for alt stoffet de har tatt med, tvert imot er det pris.verdig at de har klart å lage en bok som dekker temaet så fullstendig. Alt stoffet behøver jo ikke bli lest med en gang, men det er fint å vite at det står samlet mellom disse per.mene den dagen vi av en eller annen grunn har behov for å lese det som er viktig om et eller annet emne. Noe vil alltid savnes i en bok som denne. Jeg savner noe om utbrenthet og ikke minst hvordan legene kan legge forhol.dene til rette for å forhindre at vi slites ut i jobben. Mange kolleger har funnet seg små prosjekter utenfor legekontoret for å bringe mer liv inn i hverdagen, og det kunne stått noe om dette som inspirasjon til de som begynner å kjenne seg trette i hverdagen (og kanskje ikke minst til de som ikke er kommet så langt). Forholdet til legemiddelindustrien kunne kanskje også vært mer problematisert. Boka bør kjøpes og leses av kolleger på alle norske fastlege.kontorer, den egner seg utmerket som utgangspunkt til møter i smågrupper, og fylkeslegene vil sikkert gi en ekstra stjerne til dem som bruker boka aktivt i sine internkontroll Gisle Roksund (red.) FASTLEGEN Praktiske råd for etablering og drift av allmennlegekontorer. Allmennpraktikerserien Universitetsforlaget 225 sider Kr 378,. systemer. Jeg skulle gjerne visst om forfatterne har gjort seg noen tanker om oppdatering. Mange forhold som er drøftet i boka, endrer seg så raskt at det ikke bør gå ti nye år før vi får tilført fornyet kunnskap på dette området. Mottoet vi finner på siste side tror jeg derimot ikke har gått ut på dato selv til den utgaven som kommer ut i neste århundre: «Lær noe nytt hver uke!» og «Finn noe åle av hver dag!» ]annike Reymert UTPOSTEN NR.Ir• 2003 : I ,, - ·-----------------------.