Allmennmedisin i et samfunnsperspektiv

Einar Braaten

Allmennmedisin i et samunns . El NAR BRAATEN• Spes. i samfunnsmedisin, kommuneoverlege i øvre Eiker og Nedre Eiker Jeg vil hevde at fastlegene utgjør den viktigste helsetjenesten Uten fastlegenes funksjon som portvakter inn i spesialisthelsetjenesten ville helsetje. vi har i Norge. Fastlegene sitter med en kunnskap og et oppdrag som er nesten bukke under for alle helseplagene livsnødvendig både for oss når vi blir syke og for å kunne sikre at og kravene vi innbyggere mener den skal helsetjenesten ikke overbelastes av uvesentligheter. ta seg av. Spesialistene ville heller aldri Fastlegene og den kommunale helsetjenesten Primærhelse.Lav Tverrfaglig Portvakt Koordinering tjeneste terskel samarbeid 0 FASTLEGEORDNINGEN. TEMA • IV ers klare oppgavene å sile hva som er viktig. Til det er de alt for spesialiserte og smal.sporede i sin utredning av hva det feiler pasienten. Allmennlegens store utfordring er å kjenne litt til alt som påvirker helsa vår -slik at en pasient med diffuse sympto.mer kan henvises til riktig spesialist. For ikke å snakke om alle tilstander og plager de behandler så 'superspesialistene' i syke.husene skal slippe å bruke tida si på dem. Som kommuneoverlege og samfunnsme.disiner mener jeg allmennmedisinen er vår viktigste kommunale helsetjeneste. Allike.vel mener jeg at allmennmedisinen må ut.vikle seg sammen med resten av samfunnet. Det er en forgubbing av fastlegekorpset, dessverre. Det er for få yngre leger og for få kvinner. Jeg tror årsakene til dette er: • Fastlegene jobber i høyt tempo og alt for mye aleine med pasientproblemene. • Inntjeningskravet i praksis er høyt. Fast.legene sjøl definerer at de skal ha en høy inntekt på toppen av inndekking av ut.gifter i egen bedrift -det vil si et høyt ar.beidspress og lange arbeidsdager. Du bør ikke bli sjuk som fastlege! • Det virker som det er en tendens til at yn.gre leger stiller større krav til egen fritid. Det vil si at de bl. a. ikke ønsker legevak.ter på toppen av lange kontordager. • Fokus blir mer og mer på effektivitet, produksjon, høy inntjening. • Det er mye negativt byråkrati; skjemaer, legeerklæringer, kontroller og mye ar.beid som ikke er pasientkontakt. Fastlegene er en av hjørnesteinene i kom.munehelsetjenesten og primærhelsetje.nesten. Denne funksjonen må utvikles vi.dere, og det betyr at: • Fastlegearbeidet må være primærhelse.tjeneste. • Fastlegen skal ha lav terskel for sine pasi.enter. • Vi trenger portvakten inn mot spesialis.tene. • Koordinering av medisinske tilbud er nødvendig. • Tverrfaglig samarbeid er avgjørende for framtida. • Fastlegene må sjøl føle seg som en del av kommunal helsetjeneste. • Vi må få flere kommunalt ansatte fastle.ger. • Fastlegene må få bedre kapasitet, det vil si færre pasienter på listene og mer tid til tverrfaglig samarbeid. • Kommunale tjenester må sikre at fastle.gene vet hvilke tilbud en pasient får og hvilke tilbud som finnes; at de får infor.masjon som er faglig tilpasset og kvali.tetssikret; og at de tidlig trekkes inn når pasientforløp planlegges. Bedre måter å organisere fastlegene på? Noen har foreslått å legge fastlegene inn under helseforetakene, andre at de skal ha en enda mer sjølstendig plassering mellom kommunene og staten. Jeg er ganske så overbevist om at fastlegene må tilhøre kommunehelsetjenesten i framtida også, men vi må beholde de beste faktorene fra dagens ordning og videreutvikle dem sammen med en utvikling av kommunale tjenester og byråkratiet av kontroll, skje.maer og møter. • Allmennlegespesialiseringen og krav.ene til resertifisering er den viktigste kvalitetssikringen av fastlegenes virke. • Stykkprisordningen er en viktig årsak til effektivitet og tempo, men den kan en.dres til å bli en del av inntekten sammen med en kommunal grunnlønn, for ek.sempel ved at fastleger betales en dag i uka for å dekke kommunale oppgaver og/eller samarbeidsoppgaver. Noen fast.leger bør være helt kommunale med del.vis stykkpris-inntekt. • Autonomien til fastlegene er en viktig motivasjon i fastlegevirket. Den bør opp.rettholdes og verdsettes, men integreres med mer tid til tverrfaglig samarbeid. • Samlokalisering av kommunale tjenes.ter og fastlegekontor bør kunne utvikles slik at man får tid og mulighet til å få til et tettere samarbeid. • Driften av fastlegekontor bør brukersty-res i langt større grad enn i dag. Jeg mener at mye av forbedringspotensia.let i allmennlegetjenesten ligger i tilpas.ninger i de kommunale tjenestene samti-dig med at fastlegene gis kapasitet til mer samarbeid. Primærhelsemeldingen foreslår etablering av primærhelseteam. Det vil bare fungere godt hvis fastlegene blir truk.ket aktivt inn i samarbeidet rundt hver pa.sient. Fastlegeordningen trenger å bli oppgra.dert. Rettere sagt bør den opprinnelige tan.ken om flere fastleger med lavere lister gjennomføres samtidig med at alle kom.munale helsetjenester må ha med fastle.gen både i utviklingen og gjennomførin.gen av tjenestetilbudene. Samfunnsmedisinen og fastlegeordningen Fastlegene sitter på data, informasjon og fagkunnskap som vi samfunnsmedisinere gjerne vil benytte. Heldigvis får vi etter.hvert tilgang på flere diagnostiske data gjennom sentral oppbygging av databank, men jeg er like opptatt av hva vi kan få til sammen ved å bruke fastlegenes kunnskap om sine pasienter for å forebygge sykdom, eller forebygge forverrelse av sykdom. Frisklivssentralene kan være en arena for et slikt samarbeid. Minst like viktig er fastlegenes stemme ut i lokalmiljøene. I dag opplever jeg de fleste fastleger som lite aktive i offentlige diskusjoner. Enda de ser alle bivirkningene og virkningene av hva som skjer i samfun.net, jobber fastlegene nesten utelukkende inne i sine kontorer med sine pasienter. Bare tenk på hva fastlegene kjenner til av problemer som oppstår rundt alkoholbruk -eller når helseforetak gjennomfører orga.nisasjonsendringer, eller hvordan endrin.ger i kommunale tjenester påvirker inn.byggerne. Vi hører nesten aldri at fast.legene uttaler seg om det som skjer i sam.funnet rundt seg. Fastlegene er en premissleverandør i lo.kalsamfunnet som sjelden høres -men som vi i kommunen bør lytte mer til. . EINAR.BRAATEN@) OVRE-EIKER.KOMM LINE.NO UTPOSTEN 6 • 2016 .fl

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf