Fem tiltak mot vold og aggresjon i helsetjenesten

Nasjonalt kunskapssenter for helsetjenesten

Fem tiltak mot vold og aggresjon i helsetjenesten Helsepersonell varslet om 385 tilfeller av vold og aggresjon i spesialisthelsetjenesten i perioden 1. juli 2012 til 31. desember 2013. Meldeordningen peker på fem forbedringsområder og foreslår fem tiltak som kan øke sikkerheten for medpasienter og personale. Dette kommer frem i et nytt læringsnotat fra Kunnskapssenteret, Meldinger om vold og aggresjon i spesialisthelsetjenesten -et pasi.entsikkerhetsperspektiv, som nylig ble sendt til aktuelle spesialisthelsetjenester innen somatisk og psykisk helsevern. Med sen.dingen fulgte også plakaten «Når aggre.sjon og vold utfordrer helsetjenesten». -Vi er opptatt av hvordan systemet kan forbedres for å hindre at pasienter og per.sonale blir utsatt for vold eller trusler. Det er dessuten mye å spare på å unngå alvor.lige voldsepisoder, både personlig og mate.rielt, sier seksjonsleder Øystein Flesland i Kunnskapssenteret. Forbedringsområdene Meldeordningen har identifisert fem om.råder som kan forbedres (1): Ressurser og bemanning. Samarbeid. Rutiner, retnings.linjer og utstyr. Erfaring og kompetanse. Informasjon og kommunikasjon. -Noen forbedringer vil være omfattende og kostnadskrevende, for eksempel økt be.manning. Andre kan gjennomføres raskt, slik som undervisning, trening med simu.lering og innføring av strategier for risi.kovurdering, sier seksjonslederen. I læringsnotatet blir det pekt på følgende tiltak som muligens kan redusere omfan.get av vold og aggresjon: • Vurdere inntakskriterier, triage og risiko • Identifisere risikopasienter og -situasjo.ner • Undervise og utføre simuleringstrening • Lage sjekklister for kontroll av utstyr • Informere om aggresjon i henvisning • Forebygge uønskede hendelser Meldeordningen mener det er viktig å forebygge vold og aggresjon, ikke bare av hensyn til medpasienter og personale, men også av hensyn til den som utøver vold. EKSEMPLER FRA MELDINGENE «En pasient ble uprovosert slått med knyttet neve i ansiktet av medpasient. Ingen av personalet var vitne til hendelsen som ble beskrevet av andre pasienter.» «Pasient med hyperaktivt de lir nektet åta medisiner og truet personalet. Pasienten ble holdt nede av portvakter og personalet og ble tvangsmedisinert. Vi har ikke bemanning til åta på oss så vanskelige pasienter.» «Det stod ingenting i henvisningen om at pasienten kunne være aggressiv. Det oppstod en meget truende situasjon og undersøkelsen ble avbrutt.» -Når voldsepisoden er over vil pasien.ten selv også ofte oppleve det som negativt å ha utøvd vold eller kommet med trusler, sier Flesland. REFERANSE 1. Krogstad U, Saastad E, Enger Ø, Kolseth A, Haf.stad E, Flesland, Ø. Meldinger om vold og aggre.sjon i spesialisthelsetjenesten -et pasientsikker.hetsperspektiv. Læringsnotat fra Meldeordningen for uønskede hendelser i spesialisthelsetjenesten. Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenes.ten, 201 s KILDE: NASJONALT KUNNSKAPSSENTER FOR HELSETJENESTEN ILLUSTRASJONSFOTO: COLOURBOX .+• UTPOSTEN 5 • 20151

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf