Lyrikkstafetten: Je suis Charlie - Je suis les misérables

Eivind Meland

LYRIKKSTAFETTEN I den lyriske stafetten vil vi at kolleger skal dele stemninger, tanker og assosiasjoner rundt et dikt som har betydd noe for dem, enten i arbeidet eller i livet ellers. Den som skriver får i oppdrag å utfordre en etterfølger Slik kan mange kolleger få anledning til å ytre seg i lyrikkspalten. Velkommen og lykke ti/I,__ Tove Rutle -/og/eder Je suis Charlie -Je suis les miserables BERGEN 11.1.201s, Det er en helg i ettertanke: 20 mennesker i Paris er drept, blant dem et du.sin journalister og forsvarere av ytringsfri.het, fire med jødisk identitet på handletur, og tre utstøtte med et uforsonlig hat mot oss som forsvarer demokrati og meningsmang.fold. Hva er grunnen til at medmennesker kan utvikle dette voldsomme hatet mot oss? Vil vi noensinne finne det ut? Har det noen hensikt å stille spørsmålet? Det er lett å bli selvgod og prektig i vår avsky mot forbryterne. Men kan forbrytel.sene si noe om majoritetskulturen? Har vi skapt en ny underklasse av unge mennes.ker, mange med fremmedkulturell bak.grunn, som samfunnet ikke har plass til? Der den humanistiske godheten oppleves som en hån og et dogmatisk hykleri fra vel.ferdsytende og likegyldige funksjonærer. Der situasjonen oppleves som prekær og desperat for et voksende «prekariat» som ser på det vellykkede «meritokrati» med Terrorhandlingene i Paris i januar 2or5 avstedkom en rekke markeringer for ytringsfrihet og for å hedre ofrene, både i Frankrike og andre land. Den største ble sørgemarsjen fra Place de la Republique (bildet) til Place de la Nation i Paris søndag r r. januar, der anslagsvis over tre millioner mennesker deltok. FOTO OLIVIER ORTELPA voksende avsky. Der kravet om å tåle kari.katurer av religiøse identitetssymboler oppleves som grovt sårende fordi den seku.lære «velferdsstatskirken» ikke har noen forgrunnsfigurer som lar seg karikere. Den baserer seg på en dogmatikk som er alle.mannseie og derfor umulig å identifisere. I stedet for mothat og antipati vil jeg an.befale en kombinasjon av tydelig avstand.taken og selvransakelse. Vi må ta inn over oss at den sekulære kontrakt med de troen.de kan trenge justeringer og reforhandling. Der vi fremmer demokratiske verdier som viktig fundament, men gjør det tydelig at flertallets «sannhet» ikke er et absolutt dogme. Der vi gjør det klart at vi forstår de troendes samvittighetforpliktelse overfor naturens og det guddommeliges begrens.ninger, men samtidig inviterer til demokra.tisk dialog om lover og regler som også gir plass til avvik. Vi må ha plass til alle, og vår toleranse er arrogant og hyklerisk hvis vi ikke evner en sårbar selvransakelse der vi er villig til å lytte og lære av den andre. Piet Hein setter ord på dette på en god måte: 5. juni tanke Sandheden gror i det brogede spil, hvori samtlige synspunkter kives. Tro ikke sandhedsapostle som vil at bare een tro ska ku trives. Med sandheden står det så underligt til, at den ikke kan overdrives PIET HEIN Diktsamlingen: Lad oss blive mennesker I fantasien deltar jeg i kveldens demonstra.sjon i Paris under banneret: Je suis Charlie -J e suis les miserables. Til lyrikkstafetten i Utposten nr 3/2015 utfordrer jeg Esperanza Diaz. Hilsenfra EIVIND MELAND

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf