Bokanmeldelse

Petter Øgar

Bokanmeldelse BOKANMELDELSE El anmeldelser Nødvendig og godt, men uferdig om risiko Swensen E. (red.) Diagnose: Risiko. 163 s. Universitetsforlaget, 2000. Pris: kr 328,- Boka springer ut av et prosjekt i regi av Norsk selskap for allmennmedisin (NSAM), det såkalte risikoprosjektet, støt.tet av Sosial-og helsedepartementet. Prosjektet startet i 1994 og har hatt form av en løpende kollektiv høyttenking i det allmennmedisinske miljøet omkring de etiske og prak.tiske problemstillingene knyttet til behandling av risiko.tilstander hos friske personer. Boka består av 10 artikler skrevet av ulike forfattere, de fleste kjente skikkelser i norsk allmennmedisin. Ulike ut.fordringer knyttet til risikobegrepet og håndteringen av dette i praktisk medisin drøftes på en god og omfattende måte. Hva er risiko? I hvilken grad kan den måles og gis et ut.trykk som er meningsfullt og forståelig for pasienten i kon.krete valgsituasjoner? Hva er de beste mål for risikoreduk.sjon? Hvilke konskevenser hør det få at uansett hvor gode risikomål vi finner, vil risikoopplevelsen være en subjektiv størrelse som ikke kan beregnes med matematiske formler? Hvilket grunnlag gir undersøkelser basert på gruppebasert intervensjon mot en risikofaktor under standardiserte for.søksbetingelser til å komme med anbefalinger overfor en.keltindividet, som alltid har en unik sammensetning av ulike risiko-og sunnhetsfaktorer, og som aldri lever under standardiserte betingelser? Hvor tilsier den faglige kunnskap at grensen for medisinsk intervensjon bør gå? Er det faglig dokumentert at interven.sjonen gir en helsegevinst? Er intervensjonen en kostnads.effektiv måte å oppnå gevinsten på? Er dette tiltaket i et kostnad-nytte-perspektiv noe vi bør prioritere i helsetjenes.ten, eller er det andre tiltak som bør gå foran innenfor de ressurser vi har til rådighet? Hva gjør en så sterk fokusering på sykdomsrisiko med oss som mennesker, helsearbeidere og samfunn? Hvem er legi.time beslutningstakere i de mange ulike og vanskelige valg som må treffes i dette terrenget? Spørsmålene er mange og forfatternes svar er en sterk og vel underbygd kritikk av den galopperende utvikling vi har sett og ser når det gjelder undersøkelser, prøvetaking og medikamentell behandling av ulike risikofaktorer. Ikke alle vil være enige med de svar som gis, men det er en uhyre viktig debatt som ikke bare er faglig, men som i vesentlig grad også dreier seg om helsetjenestens og samfunnets helse-og sykdomsforståelse og verdigrunnlag. Som grunnlag for egen refleksjon og en faglig og helsepoli.tisk debatt gir boka mye, men jeg undres på hvor mange som vil lese den og hvor praktisk nyttig den vil oppleves av den vanlige Kari Fastlege. Flere av artiklene er i betydlig grad innholdsmessig overlappende og gir redigeringen et uferdig preg. Boka gir et godt grunnlag for kvalitative resonnementer i kliniske beslutningssituasjoner, men mye av det kvantitative mangler. Fra min ikke-kliniske ut.kikkspost tenker jeg at dersom jeg igjen skulle finne på å bli ordentlig lege, ville jeg ønske meg at det kom en ny utgave av risikoboka der en del var en komprimert og redigert ver.sjon av den foreliggende boka, og en del var praktiske eksempler fra den kliniske hverdag der den foreliggende kvantitative kunnskap systematisk ble trukket inn. Sogndal 24.05.01 Petter Øgar Fylkeslegen i Sogn og Fjordane 6861 Leikanger UTPOSTEN NR.4 • 2001