Logistikk på legekontoret

Bjørn Otterlei

Logistikk på legekontoret  LOGI T KK PÅ LEGIE.KO TORE.T :Logistikk Bjom Ottc-r!ei Cand mag (samfunnsfag) 1984. Cand rncd 1990. Allmenprnktikc·t· siden I 992, airbdder i gruppe.praksis i I\loldt .entrnm. Hedri.ftsltege sid en I 994, vært med i l'tahleringen nv interkornmun.il bt:drifts. hdsctjeneste. Lo,giistikk handler om «vardlyt», I en pmduksjonsbcd;rift er; det viktig art man ikke bryter produksjonskjeden, enten ved at man går tomi for vitale dd.r, eUer a, mab .mangl,er andre ressurser, f.eks. energi eller personell. Man må unng:1 store varelager siom Mnder mye kap,ital,, men må hele tiden ha oversikt over at man har tilstl'ekkcellg av de nødvendige deJene for at produksjonen ikke skal stoppe opp. Bedrift.ene h.u ansatte-som bar arbeider med dette 1,ogistikken i bedriften. Gjennom bedrifcshels tjeneste har jeg fått et visst · nnbrkk i produk6.i omb drjfters utfordring pi dette omd.d L I fo bedrift produse·res dumpere og der hjtc per d t r t at man har nok mekanikere, filOntØf\cr, sveiser eHer lakke.rere: dersonl man får produksjonsstopp fordJ del!elag:eret gikk tomt for en p0kn • ng som mi p& pfas før re ten av mo• tering,en kan fortsdtt. Selv en kortvarig produksjons.stans E:1r ikke bar-e økonomiske konsekvenser, men kan for.plante· eg v dat den fors"nke..r produksj,onen av neste dum.per, Det er derfor viktig at bcdriftem: 1o.s.tikkavdeling sør. .r for at man h le tiden sikrer jevn flyt i produksj onent: ved at man har oversikt over delelager og p,lanleggcr inn.kjøp og beregner leveringstid, og at m.an plli p rsonaJsiden har ressurser fuJ" .1i til et no.rmah sykefravær. I fiskeindustrien har de fogistikkans airU&re yttedigtre utfor.dringer ved at p.mduktct har b grenset holdbarhet. Man må derfor ikke baJ1c følge produktet til varelageret, men helt til varemottaker. I denne sammenhengen blir betegnelsen vareflyt meget betegnende, Mr vi f.eks. tenJ.er på p'I'oduk. sjon ,og leviering av Laks til Syd-Europa. For de landbasene fiskemo,ttak som (tonå finnes for å ta imot i :rsk fisk, l ar logistiikkavdeHngen enda en u,tfordring, n.emlig at råvarene kommer i sesonger. UTPOSTE R .1 " 2000 Gl TlKK PÅ LEGEKO TORET P.\ legc;k mto:r t er og5 logi dkk vtiktig, gg da tenker jeg ik1 f0I:.t og fremsc p . at bgere:1: av forbruksmateriell skal euerfyUes jevnlig. Det kan høres teduk jmiistid: m, men i denne i:1mrnenh ngen kan d t ,.. zr nyttig å bct.r, k. p,ai>i.entcn so.m e.n " re. og .tmmenl.ig.ne legekon.roret med en pro luksjonskjc c.. Fo:r en tid tilhake tegn t \r, rt lcgekonto.r Cl ISD -::ibonnernelU og i nve terte i n topp mod rne elek.tronisk t,elscfon cntrn.l, ec ·var Rødvendig fordi deng mle entralc:p måttt skiftes ut, og det \'.il viktig rned godt Ytstyr rordi tdefontilgjengelighct har vært et tem om gcnerel har ært tau opp om et problemomr, de og :!-Om l.eger og _ generelt sy.Res,det er v;_rn_ kdig. linne SQOe l.ningc. p , Fø.r vi 5-k iftet m v r ælef orn;:cntral var ,det mange som fikk opp· tausignal 11:h d ri llf:11': og n r detlkom fram m tcc.: de ,,c:,1te opp til fom minutter i k.. noen g. ng T kngc:r. Ener at ,,j fikk ny .rural, hie p.,$ientene $ittende i 2lJ-0 mimnt.cr .i kø, og klagene kom stra '.S. Hva gikk galt? Td.linger pl forMnd har vist at det er opptil 1000 i:clefonerd!ag.lig :rom ri11ge. mot,,. rt !;,:::ntralbord., noen _g;:inger or ) ti 1t1200. i gr icr 3 ber.van: opp til 200 telefo:imr daglig. Hva som skjer med de andre vet vi ikke hek. -rien "skaller kanskje a\' fordi dr.:t r ha· ,udle,r, noi:li ringer legevakt dier 11 fordi det haster. A.ndrc kommer kanskje fram til et annei: tc:-gåont:or, men dlt fkste ririg.r nok tilb.1kc.: scne:re og kom.mer til :dou fmrn. Di se pc1S mcne fikk tidl·igerc oppt, tt ig.nal,og kjørne at elet vartr:ivelt. Med ISDNsentr.! ble «lin.jekapa iteup oWemet lø!S-t.» sa lt! .•era 11d-ren,t-og vi trodde: p. der. Det \I i ikk for . d, "'ar at vi bare forflytt t flaskehalsen til et;m111et 5-too. &\ lenge vi ikke had l1e Acre r rte.r ril b va.re telefonen ble pæ ientenc· :St e:nde i i:clcforiko, og denne køen fikk nå en sviml nde k pasit • fra tidligere m.:ibimalt to til n:i in 11til S ixnoner. 11vi; man te.n ker e-g att-en tdefons:amta.le nl d s.ekrecærcn mr meHn;m 2-4 minut.ccr, er det lett .. forst _ l ventetidefil i t ldoncn ble lllakscp.t:ibd. H11 1rd,m kulle dem: pr ihlcrnetl0a.e:; r 11 av rn clhjdpeme sittci: tilnærmet kooti.nuerlig ,,cd telefonen og i cille_gg sva.r-..:r en a n.nen medhjelper :si ofte mm der er anle l ning til. det. .. Da ht1rc:lc: kanskje prnblcm være lø.st vQCl . :-ins Ue flere sekret. r-cr r Kamkje vi. d:i kunne b1.w,ra.re 300 telefoni!'.r dag.lig ? [ 5-å fall mÆu-e vi h11 en ny .errninal og eo ny arbeid • pfa , Men h v;1 vi.Ile rc.ulrot t bli ? JI1 h 11vc1 dd r ville legesekrcc ·ren kunne løse selv. nd1e hen 'em:! h r \'ille kreve spør:;m:U dier bed:jed til legene. Fm tør hadde 'i i i -2 sckr-Mærc:r om t.ok tekfonhcm•end. ·r .om delv' .-re5-ul. terte i henv ridel$>Cr til !egen. li ville vi fl 2-3 ekret re, 50m gf rdi det samme. annsynlig,.•is ville.: vi ·P.I ._ic-1 killig llerc hen\'endel er og flere bc:i;lkj1.- ll:apix:r til l.cgenc, mtJJ ingen leger ville fn be:dr-c tid. Tveit imot. Man.ge har erfart at n r avtaleb ken er full, skjer .tPOST-]T-paradoksc:t;. n ml ig at problc·mstilling ·r som (1rdinært krever kon ul ra.sjon f.eks. sykemelding, henvi ning: til fy iorcr pent 1-: i:ro.pra k 1Qr, attcs;ter mt.,,. gjøre. r,u:11 kon· ulta5-on. Piroblcrmtil• linger wm ord· ri _ n ordne. med lime I a ,,raleboken blir sn1.l ,rabler a\' POST-IT-l;ipper til legene. Al't deue ord oer legen i sin rtiynlig,· tid. · t c:r i 1-wert fall ikke m r :;yn.lig tid iavtalcbokca når den c:r foll. De fl · te kolleg ne har i vn]ig kvelder og hc.lgcr ill\ konto.ret fm å Btunna :.like :.talbler med beskjedb:. De løser pm-• blemcr p den usyl"llige tiden og L1Synliggjør problemet fur de amva rlige. g ne blir elv ofte utpekt om de ansvar.lige. Det heler eg at diet er legens an$VU J. være tilgjenge.lig, h. de p. rde.fnn ng ved b. nok ka.>-isiæ( al komut.a• sjon-r. Legene har cm forpJiktel. overfor sin p:uiem:e.r, og denne forp'likte].n blir fors.erkctgjcnnomdcn kommc!lde fostJcgeordningc:n. M n D rt, vtateboke·n er full og alle øhj imene er brnt.kt opp, m n har ratt inn et par ck$trn .hi og .man har hatt telefoncr ti.I hjcmmc.ykepleien, ti I -potd,1ot og til pasiente , og det .fremdele , e1 bunk be..kjooer g end mangeoorn vil lrn "rask dn:1e:.o. Da er det behov furflere !e,w:r, og de,t an. va.t liggei-pal :mdr skuldre men kg-c:nc kjuler det ,•ed :'I gjøre a.rbeid på tiS)•ll.lig rid, og de hedrnr seg e-lv \•ed . tro .at de h.a I' kapasitet ril dette. •n enkel logislikkarutlyS4!! · ille a dø [ •i ved H kom r har smre l :ap:t iter.pmblemer, ikke ooi-c· med be. .• •3rc de 1defo11eru: .som ri1:1gcs ,not v rt s;entra lbo.rd, mc:n l etter• komme ønskene til alle pasicnrene, fordi v re ressurser pl alle niiv.t, og.:\ kgckapa it ten er for I.,.. . i; ;ir de or ( . dvbcdrng -. tro at flere ISDN-linjer ville løs kapas.is-tets• probl.e1nene på ·ælefonen. eJfor fikk vi endr.l aru:a'll i11n.koinne linjr:r tilbake til d ,ttant llet \ri hmltk før. I),: som kommer i 1:c.lefonkøe.n veme r oom før. og matnge ffeu Il r .som før opptam,ignal 11.h k=1t11,1 itetcn er sprengt. Det for.s,t0 .I j.laJiieflte'.nc og kritikken stilnt=t (noe). Kriliken: vil rmk l'tevde .t de11e e-r· en I nvim måti:. . v kapilsit.problcm.er videre, og Jegene m.1 kunne ckjcnne at drue til m ·vjss girad er riktig. Riktigriok er arbcid.d:a en , v r :s.amn·u:nsaet tlg {1ft. ufon.nsigbar. En kon:sulc-.,.ion um fo ventes, t, 15 minutter k:u1 legge be$l:tg p, en ti1ne, og cb il fo:r:.inkelsen som regel f. r.ky.,,e :cstma\' dagen. Tid. I igere ar en :lV le .ens privilegi!!r at [ iemene for$tod dette ogr s iktcrtcdct.Idagerd ikkesliki.;tmm tgr d.Mange pasicntc,r or.ic:rit-c.r . ,t mao ogs .t. pl et lcgck ntor kan, treffe tiltak SOIU re l.u erer uforutsigoo rheten. P:-i.ie11.n .ivbirytcr 1lfCC egen ,:u·bcidwag fur å gl til tegen de organi:;crcr bar.ni:vakt,,ogikke :min ler e opptarta\' bilen om tår pJ pa.r.komerer. For 5 år siden ble det rette[ myf: lkritikk orn ei r.lig telefonti'lgjtJJgdigher, og b-1.a. nr v. rt legekonto n -Ynt i prr!'Ss 111. · igjord derfor en 1111der økel av 200 p ei nter UTPOS E • R.t4 • 2000 il LOGISTIKK P KONTORET wm b!e gjeruatt med 200 nye p. icnt -.r eu:c.r 6 mtl l, Resul.t3.tet ,•iste :at 1,1oder 20 % fukti k :ar misfornøyd med tcle.fomi lgiengdighctcni, c-,g at SO % fukti k opplevde ,H dc:ttc ikke ,;•ar noe problem. Derimot var halvparten mi.fornøyd rnedlarigverit tid på venterommettfør man komin.n tillegen dier laborot rier, men i.ngc11 av di5.:5c hadde .ldaget offenrlig. Denne enkle pa\-iemuriders1'!ket.n av løne altM a et pm.bltm som frem tod .rn tort i med i , ikke ble [,lippfuttct .om . s.tort hhim pasientene, rne11 att vi. ove1hodet ikke "ar klar over au ma11ge m h:lllvp3ne1 ,a,,, pas.icntt.nc grein mer seg over at de u o.r lr:.n c p venteværelse[. oen enkle tid • .tudier, te.li.ing a.v pasienter· og •111rdering av kapasitet p:l laboratc1riet vi$re ecnkclrt: , .nbarc flaskehalser. To l.;J,i;f;, kan f. ks. ikk · bruke 5ammc skifte.tue samtidig, og s:unmc medhjelper kan ikke Mdc ss:isv::re ved kirn.rgi. og 5-amtidig t:i EKG. Vis$C kaMulw.i;j nc.r kuver mer tid enn d t kan v r sau opp og bedre inns[kt i dene kunne gj.re at man tildelæ me.r tid til enkel.re problem.stilling r .. Det fo.rtus.ener igje.11 aktiv ut.5pørring av f';1i .icnt nom prob!ems.tillirig ved timcbcstiilling. Det uforutsigbare gjør at. man burde redu• sen: antall kon$LJ lrru.jcincr i avtaleboken i redet futr øke. Plui:sdig k:m det omm en in.fluensa epidemi. Det • n bli benov for . del t:a pl kurs dier møter :som :man ikke ,,,j ,re 01n d.a .av raicbokcn hie sau opp, og man kan takle ufornt:o;Ctt fr;i.v.i;.. faktti5l og5å sykdom, blant koll.egene. Den største c111rn1tfaktore.n ved mhrenntingc: , t m, n opplever lice:n i1111.Aytiel· c p.1 egen :ubeid situasjon. Økt foruttsigb rhct vil redusere f: ren for 1.1thrern1ing. Elt i:ssin11sikti logi tikk \·ilk kunnehjdpc:.l.c:genc til. idcn.tifrscrc :flaskchalse.r, øke utnyuchen av ressu r,sene og ikk, minst dcfinere manglende: 1c ll rser. De[ ,. ille hj.el.pe legene til å ø.c pasient:flytcn, reclu.sere det ufo uu:i.gbarc og yntlig.gjøre det n..lr kapasitetsgrensen er nidd. En slik syn]iggjø.ri n:g r:r vikti . W.dr.: for å Q\1edevc; i yrki=-t·, og for l ,,ise sen.ttale myndigheter pl hvilket nivå .res.sun;cnc: m. 5ettcs Uln. Moldr; janl(L(i, 2000 Bjøro Om:,14i pc . i allmennmedisin og bed riftslcg:e) Leg,fkontoret Gotfred Lies pl. 4 64B . ol.de Vt ønsker alle en god sommer! Minner om Olav Rutle sitt 2. minnesymposium 31. august og 1. september -se side 42 og 43. Minner også om APLF kurset 24. og 25. august -se side 44 UTPO TE R.4 • 2000

Denne artikkelen finnes kun som PDF.

Last ned pdf